АМ „Хемус" u тунелът nog Шипка ще бъдат започнати с бюджетни средства. До седмица-две дългосрочната ни стратегия за БДЖ ще е готова и ще я внесем в парламента. Тя ще включва план за инвестиции и оптимизация в „БДЖ -Пътнически превози", с които да се гарантира устойчивост на компанията в 7- или 10-годишен план. Рамката на стратегията е да се фиксира един капита-лов трансфер от държавата към железницата, който да се спазва за тези 7 или 10 години. Целта е този трансфер да позволи нажелезницата да закупи нови влакове. От друга страна, ще продължим по оптимизацията. Ще продължа да настоявам тези губещи влакове да бъдат спрени от движение. На тяхното място могат да бъдат въведени значително по-икономичните шинобусове. Ако пък инвестицията не си струва, просто ще спрем жп транспорта до дадени населени места и ще създадем автобусна компания към БДЖ , която да осигури транспортните нужди на хората. Искаме и да възложим на БАН да актуализира математическия модел, върху който се основава националната транспортна схема.
Идеята е да не се позволява 5 или 10 минути преди влака да заминава някакво транспортно средство и да обира пътниците.На извънредното заседание на транспортната комисия на 14 януари абсолютно всички партии подкрепиха това намерение, което ми дава надежда, че най-вероятно и в пленарна зала ще бъде подкрепено.Ще се стремим за този период да инвестираме 250-300 млн. лв. в БДЖ . Източникът ще е държавният бюджет, но не съм зачеркнал и темата „заем", с който да се рефинансират част от задълженията и да се инвестира в компанията. В момента обаче нямам споразумение с Министерството на финансите за държавна гаранция, а без такава ни-кой не би отпуснал заем на железниците.Ние сме на последно място в ЕС по ниво на инвестициите в жп транспорта на база километър жп мрежа. Просто не се приема, че железницата е приоритет. Когато говорим за държавна помощ, трябва да е ясно, че срещу тези пари ние получаваме екологичен транспорт. На второ място – получаваме безопасен транспорт. Тези пари не са просто каприз с цел да си имаме влакове. В Европа скоростните линии конкурират самолетния транспорт на къси разстояния. Надяваме се да можем и ние да предложим това, когато пуснем направлението София-Бургас със 160 км/ч – скорост, която ще бъде конкурентна на автобусния транспорт. Ако продължава да няма политика в този сектор, жалко за държавата.
Важно е „Товарни превози" да бъде приватизирана защото към момента на пазара има осем частни превозвачи, които са изключително гъвкави и в това си състояние държавната компания не може да ги конкурира. Нямам нищо против либерализацията на бранша, но това се прави, след като се преструктурира държавната компания, за да бъде конкурентна. У нас е направено на сляпо. Аз не знам защо предишното правителство спря приватизацията. Компанията всяка година прави загуби. Ако продаваме нещо толкова добро, би трябвало да има опашка. Аз не виждам такава. Ние и затова никакви условия не искаме да поставяме. Нека Агенцията по приватизация да решат, но ние сме за възможно най-отворени условия за кандидатите. Компанията има 109 млн. лв. задължения, които са обезпечени на 100% с активите й. Този, който ги купи, ще трябва да поеме дълговете на дружеството.АМ „Хемус" до Ловеч и тунелът под Шипка ще започнат да се строят с бюджетни средства. Това е сигурно и категорично. Ако след търговете за АМ „Струма" от еврофондовете останат пари, имаме уговорка с Европейската комисия с тях да си възстановим вече изхарченото от бюджета. Факт е, че се прави нова екологична оценка на „Струма" с аргумент да се намери по-евтино преминаване през Кресненското дефиле. 11 -километров тунел е изключително скъпо начинание и той изпълва целия бюджет по оперативната програма. Ако новата оценка позволи друго преминаване, ще икономисаме средства.
Източник: БГНЕС