Министър Московски: Няма причина протестите в БДЖ да продължат

Министър Ивайло Московски заяви, че не вижда причина хората да протестират повече във връзка със спиране на влакове.
Той поясни пред БНР, че постановлението за превеждане на субсидията на БДЖ е подготвено и повечето от планираните за спиране още 90 губещи влака ще продължат да пътуват. 
 
Протестите, които започнаха в началото на седмицата, продължават, въпреки че в четвъртък парламентарната транспортна комисия задължи управляващите да върнат на БДЖ субсидията от 40 млн. лв., които бяха отрязани при приемането на бюджета и така железниците да продължат да изпълняват нерентабилните пътнически превози.
 
В интервюто си днес министърът неколкократно повтори, че всички искания на работещите в БДЖ са изпълнени и че не вижда причини протестите да продължават. Той уточни, че в сряда очаква да бъде прието правителственото постановление за превеждане на субсидията на БДЖ.
 
"Единствените освободени ще са в предпенсионна възраст и тези, които не са издържали изпитателния срок. Всяко съкращение минава през преговори със синдикатите. Кабинетът ми е отворен за всякакви разговори", декларира транспортният министър.
 
Той определи като "победа" факта, че решението за съкращаване на превоза по нерентабилни линии е стигнало до парламента и комисията с консенсус е гласувала да бъде създадена и одобрена стратегия за развитието на БДЖ, която всяко следващо правителство ще е принудено да спазва. 
 
Министърът повтори, че 40-те млн.лв, които бяха орязани от субсидията на БДЖ, така или иначе са били записани в бюджета на железниците, но са били предвидени като целеви капитал, за да се дадат на кредиторите.
 
Московски не отговори защо решението не е било предварително съгласувано, но попита защо синдикатите не са протестирали, когато железниците са трупали дългове по време на предишни правителства и когато се е либерализирал пазарът с даване на лицензи за превоз на частни оператори.
 
Транспортният министър, който заема за втори мандат този пост, обясни, че при предишния кабинет "Борисов" се е работило по план за спасяване на БДЖ, но прехвърли вината за провала му на тогавашния финансов министър Симеон Дянков. 
 
В предишния кабинет Дянков беше сред най-приближените до премиера Борисов, но в края на управлението между двамата настъпи разрив и министърът беше уволнен.
 
"Имахме план със Световната банка и две години го работихме. Той включваше финансиране за преструктуриране на текущите задължения и за преструктуриране на БДЖ. В крайна сметка Дянков не ги разписа с аргумента, че повишава дефицита, при положение имаше 1.4 млрд. дефицит и нямаше проблем", заяви Ивайло Московски. 
 
Депутатът от БСП Георги Свиленски пък коментира, че решението на кабинета да се откаже от съкращение на нерентабилни жп линии е победа на "всички работещи в железниците и на всички граждани, които ползват този транспорт, защото няма как такива решения да се взимат без обосновка и дискусия".
Източник: Dir.bg
Градски транспорт

БТПП се включва в проект за изграждане на градска железница в София

Българска търговско-промишлена палата (БТПП) се включва в проекти за изграждане на градска железница в София, подобряване услугата в крайградските райони на столицата и скоростни ЖП връзки. Проведе се среща между […]

Автомобилен транспорт

Въпреки COVID-19: Заплатите на шофьорите в столичния транспорт скачат с 10%

„Продължава изпълнението на споразумението, прието през 2019 г., за увеличението на заплатите на работещите в градския транспорт от 1 март 2021 г. с 10%“. Това бе потвърдено на среща между […]