Мощни чуждестранни компании искат Летище София на концесия

Мощни германски и испански компании проявяват сериозен интерес към предстоящото отдаване на Летище София на концесия, научи "Стандарт". Една от тях е огромната испанска финансово-икономическа група Ferrovial, която неотдавна изпратила официално запитване до транспортното министерство какви ще бъдат условията за концесиониране на аеропорта.От създаването си през 1952 г. Ferrovial се превръща във водещ световен оператор на стратегическа инфраструктура – летища, автомагистрали и големи съоръжения. Вече няколко десетилетия Ferrovial има ключово присъствие в Испания, САЩ, Великобритания, Канада, Полша и още 10 други държави, като дава работа на 74 хил. служители. Освен това Ferrovial се занимава с проектиране и изграждане на транспортна инфраструктура и с гражданското строителство.

Според запознати Ferrovial оперира три големи летища във Великобритания, сред които и най-големия европейски аеропорт – "Хийтроу". Собственост на испанската група Ferrovial бил дори и един от най-големите летищни наземни оператори в света – Swissport, който преди години е продаден на друг инвеститор.

Кандидат за концесионер на Летище София е и Мюнхенското летище, научи "Стандарт". Неотдавна мощна южнокорейска компания също засвидетелствала силен интерес към аеропорта. От няколко седмици насам родни служители на българо-германския концесионер на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД коментирали, че шефовете им до няколко месеца щели да се местят в София, което според тях означава, че германският наземен оператор ще кандидатства за концесионер и на столичното летище.

Припомняме, че министърът на транспорта Ивайло Московски в края на февруари обяви, че усилено се подготвя обявяването на процедура за отдаване на концесия на Летище София. Според него тръжната процедура ще стартира с начална цена от 550-580 млн. лв. авансово плащане на концесионно възнаграждение, като ще спечели този оператор, който предложи най-висока цена. Целта е приходите от концесията да се използват за изплащане на дълговете на "Холдинг БДЖ", които са около 460 млн. лв. За целта е необходима нотификация от Брюксел за държавна помощ за БДЖ, процедурата за която е в ход.

Концесията на Летище София ще бъде за 35 години, като за това време концесионерът трябва да инвестира 350 млн. лв. и да плаща 2% годишна концесионна такса от приходите си. Експерти, участващи в подготовката на процедурата, твърдят, че вече се коментира увеличаване на таксата на 5%. Според финансисти това може да откаже някои от потенциалните кандидати. Причината е, че при 5% годишна такса бъдещият концесионер трудно би могъл да върне банковите кредити до 12 години – максималният срок, за който се отпускали подобни суми от половин милиард лева.

През последните години Летище София се развива повече от успешно, като миналата година за първи път в своята почти 80-годишна история премина прага от 4 млн. обслужени пътници – 4 088 943 души. Проблемът е, че малко над 60% от най-приходоносната дейност – наземното обслужване, се държи от двама чуждестранни оператори – Swissport и Goldair Handling.

Очаква се процедурата да бъде обявена до средата на април, а договорът за отдаване на Летище София да бъде сключен през есента.
 
Източник : www.blitz.bg

Градски транспорт

Готвят ново орязване на градския транспорт в София

От гражданската организация „Спаси София“ са против готвеното съкращаване на градския транспорт в София. Идеята за намаляване на градския транспорт е обявена в доклад, внесен в Столичния общински съвет от […]

Автомобилен транспорт

Eнергото ще може да прекъсва зареждането на електромобилите

Масовизацията на електромобилите е сериозна заплаха за електропреносните мрежи в Европа, твърдят два независими доклада, изготвени от британския и австрийския енергийни регулатори. Във Великобритания Ofgem дори разработи предложение електропреносните компании да […]

Автомобилен транспорт

Отлагат „Пакет Мобилност“ до края на октомври

Прилагането на „Пакет Мобилност“ по отношение на спорните въпроси се отлага до края на октомври. Това е второто „негласно удължаване на периода, в който фирмите няма да бъдат санкционирани за […]