Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток – нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. „Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра – нещо от порядъка на 20 киловатчаса – ще получите главозамайваща цифра… Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите“.
Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи – бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици – нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, „коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително – а това няма да стане скоро“, казва Васил Стоянов.