Най малко шест големи инфраструктурни проекта няма да завършат в срок – довършване с пари от бюджета

Част от големите инфраструктурни обекти, финансирани по оперативна програма "Транспорт", няма да приключат до края на 2015 г., когато изтича срокът за европейско финансиране. Те ще се довършат с пари от държавния бюджет и чрез заеми, стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски по време на отчет за изпълнението на програмата. Вече се водят интензивни разговори с Министерството на финансите.

Проблемните проекти са жп линиите Септември – Пловдив (над 630 млн. лв.), Пловдив – Бургас (490 млн. лв.), Първомай – Свиленград (663 млн. лв.), обходният път на Габрово (108 млн. лв.), реконструкцията на жп гарите в София и Бургас. Част от дейностите по проектите ще завършат до края на годината, но още няма яснота какво ще остане за доплащане от бюджета. "Анализираме различни варианти, може да се прибегне до заемни средства, което вероятно ще утежни бенефициентите. Надявам се обаче бюджетът разумно да подпомогне довършването на проектите", посочи Московски. Той информира, че към момента са разплатени над 1.6 млрд. евро, което надвишава 80% от програмата.

Галина Василева, директор на програмата, съобщи, че има шанс ремонтът на гарите в София и Бургас да приключи в срок, но това не важи за трите големи жп проекта и за обходния път на Габрово. Някои проекти са разбити на отделни етапи, за да се спаси част от финансирането. Например проектът за жп линията Пловдив – Бургас е редуциран с 20 млн. евро и от него са отпаднали изграждането на три подстанции и системи за сигнализация. Десет милиона евро от оста за техническа помощ пък са прехвърлени към разширението на метрото до "Хладилника". По програма "Транспорт" (2007-2013) се финансират общо 22 инвестиционни проекта, десет от които са напълно завършени. В края на октомври ще приключи строежът на лот 2 на магистралата "Струма" и лот 1 на магистралата "Марица".

Новата програма Транспорт" (2014-2020) започва със "Струма". През следващите дни първият проект по новата програма "Транспорт" ще е факт със сключването на договора за два участъка от магистрала "Струма", съобщи от своя страна регионалният министър Лиляна Павлова. Тя посочи, че през новия програмен период парите за пътища от ЕС ще са 1 млрд. лв., или с 1 милиард по-малко, отколкото през изтеклия. Необходимите инвестиции за дострояването на "Хемус", тунела под Шипка, магистралата до Калотина, дострояването на околовръстното на София, магистралата Велико Търново – Русе и др. са 5 млрд. лв., каза Павлова. А парите от ЕС ще стигнат основно за магистрала "Струма". Министърът съобщи още, че следващата година ще започнат преговори с международни финансови институции за финансиране на проектите. Част от парите ще дойдат от Световната банка, с която вече има споразумение за новата програма, наречена "Европейски транзитни коридори" (продължение на "Транзитни пътища"). Тя ще финансира пътя Велико Търново – Русе, София – Калотина и др. "За да не се утежнява бюджетът с държавни гаранции, ще променим начина за плащане на пътни такси", каза Павлова. Винетките, само че с нова по-висока цена, ще останат за автомобилите до 3.5 тона, а за тежкотоварния трафик ще се изгради тол-система, която се очаква да заработи най – рано през 2018 г.

Източник: capital.bg

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]