Бойко удвоява метрото за 4 години

Прокопава най-трудния участък под жълтите павета и съхранява историческите сгради от срутване

След 40г. г. мъка с първия радиус

Свикнали с бързия строеж на метрото през последните години, трудно е да си представим, че цели 40 години е строен първият му радиус. За да стане лъч – цяла линия от „Люлин" до „Младост", обаче вторият радиус трябва да бъде построен светкавично. И с голяма амбиция се заема да го направи като кмет Бойко Борисов. От старта на управлението си в София през есента на 2005 г., макар с квалификацията на генерал от МВР, бъдещият премиер успява да организира спешно работата по строежа на подземната железница . На нея се обръща подчертано внимание. Така става възможно само за 4 години дължината й да бъде удвоена спрямо онова, което сме имали построено за цели 40. На практика Борисов успява да сбъдне мечтата на много кметове преди него и на огромна част от населението на града – създава се бърза, удобна и ненатоварваща надземното движение връзка между основните ..спални" райони на града – „Люлин" и „Младост". И това далеч не е всичко, защото ситуацията се използва и с друга цел. Надземно се обновяват възлови кръстовища по протежение на метрото, правят се пробиви и се облекчава придвижването и на автомобилния и автобусния транспорт. Както Софиянски при строежа на западния лъч успява да направи много пробиви и да разшири основните булеварди на града в тази посока, така и Борисов насочва вниманието си към инфраструктурното изоставане на източната зона. Разширяват се и се модернизират основните пътни артерии като „Драган Цанков", „Климент Охридски", „Г.М. Димитров" и много други. Правят сечисто нови кръстовища в „Мусагеница", „Дървеница", „Младост", цялостно се прекрояват цели квартали на столицата. На 8 май 2009 г. е въведен в експлоатация нов радиус от Първи метро-диаметър с дължина 5,7 km и 5 метростанции. В експлоатация влизат ме-тростанциите: „Стадион Васил Левски", „Жолио Кюри", „Г.М.Димитров", „Мусагеница", и „Младост 1". Това обаче е половината работа. Защото лъчът все още не е цял. По-важното обаче е да стане възможно свързването на най-големите жилищни комплекси – своеобразни градове в града – „Люлин" и „Младост", пътят между които е съкратен от 1 час на 15 минутиКоето си е истинска революция в градската мобилност и транспорта на стотици хиляди хора всеки ден. За да бъде довършена главната задача и двата готови радиуса да бъдат обединени в Първия лъч на метрото, се налага да се изпипа най-сложният участък -този под жълтите павета в сърцето на милионния град. Само така е възможно най-централната станция „Сердика" да се превърне в свързващото звено в средата на пътя. Неимоверното ускоряване на работата се дължи освен на създадената по-добра организация, но и на закупуването на супермодерна машина за скоростно прокарване на тунели от общината. Прокопан е най-трудният участък на метрото под идеалния градски център – зоната на жълтите павета, където цивилизационните пластове са на повече от 8000 години. Това става изцяло през периода 2006-2009 г. и се случва изцяло под ръководството на кмета Борисов. Преди да бъде завършен целият лъч, метро-станция „СУ Св. Климент Охридски" не е пусната в експлоатация, а връзката с действащия радиус се осъществява по северния тунел. Няколко месеца двата радиуса на „Първи метродиаметър" действат автономно. Столичните квартали „Изток", „Изгрев", „Мусагеница" попадат в новоизграденото трасе на метрото, но |не и централната градска част. На 7 септември 2009 г., когато Борисов вече е поел поста на премиер, след като печели парламентарните избори през юли, двата радиуса са съединени и е открито непрекъснато движение по цялата линия, която по първоначален проект е рисувана и наричана Червената, също както е онази, минаваща през центъра на Париж. На 8 септември 2009 г. на официална церемония, в присъствието на японския посланик, тъй като неговата страна кредитира мегапроекта, е открита метростанция „СУ „Св. Климент Охридски". Много важна част от работата по изграждането на метрото, особено в идеалния център, е опазването на някои исторически сгради като Централния военен клуб например. Този шедьовър на архитектурата -един от нагледните примери за връзката между първото поколение виенски архитекти, работили в София, и техните възпитаници – първото поколение български именити архитекти, също като други знакови здания е заплашен от срутванеНалага се не само скоростна, но и деликатна работа не просто по съхраняването им, но и по финото напасване на декорациите. Някоиса на практика изградени наново при строго и уважително спазване на старите вековни скици, дело на най-прославените австрийски и български архитекти, работили в столицата ни. В началото мнозина са уплашени, защото виждат метални елементи по фасадата на сградата на Военния клуб и решават, че тя всеки момент ще се срути. Когато тръгва метрото обаче, тя е пре-открита след основна реконструкция и модернизация в целия си блясък.***текст под снимкаПокрай строежа на метрото Бойко Борисов обновява инфраструктура та в източната зона на София***текст под снимкаПо време на кметуването на Борисов е построена отсечката на метрото, свързваща двата големи I комплекса – „Люлин" и „Младост"

Източник: www.crossdisplay.bg

Въздушен транспорт

Владимир Каролев: Изборът на борд на директорите на летище „София“ е безмислен

Изборът на борд на директорите на летище „София“ е безсмислен, коментира пред Транспортал икономистът Владимир Каролев. Той бе класиран на трето място в конкурса на Агенцията за публични предприятия. На […]

ЖП транспорт

Правят повторна експертиза на релсите на гарата в Хитрино

Делото за трагедията в Хитрино отново влезе в съда, съобщава Нова телевизия. Апелативният съд във Варна прие да бъде направена повторна експертиза на релсите на гарата. Искането за това беше на защитата […]

Автомобилен транспорт

Въпреки предизвикателствата на 2020 FlixMobility се придържа към зелената си визия

Около 30 милиона FlixBus и FlixTrain пътници в световен мащаб през 2020 Нова хигиенна концепция, 162,000 литра дезинфектант използван на борда на автобусите и влаковете Tенденции в пътуванията през 2020: […]