Най-новите влакове на БДЖ се оказват без поддръжка

БДЖ има сериозен проблем с поддръжката на купените при правителството "Сакскобургготски" дизелови и електрически мотриси и има спешна нужда от покупката на нови локомотиви за по-старите влакове. Това се разбра от думите на изпълнителния директор на "БДЖ Холдинг" Владимир Владимиров и Димитър Костадинов, управител на "БДЖ Пътнически превози", в сутрешния блок на БНТ.

Костадинов обясни, че от 2008 г. няма договор за поддръжка на дизеловите мотриси, защото тогава е било преценено, че държавната железница сама може да се справя с това, което се оказало невъзможно. Така от 25-те дизелови мотриси "Дезиро" 3 били "тотална щета" след инциденти, пет от тях са спрени, защото имат нужда от основен ремонт, а останалите са в движение. Аналогична е ситуацията и при електрическите, от които 2 са извън строя след катастрофи.

Предстои да се обяви процедура за сключването на договор за поддръжка на най-новите на практика влакове в системата на БДЖ.

Управителят на пътническото дружество обяви още, че се очаква до 15 септември да приключат ремонтите на локомотиви, повечето от които са на възраст над 40 г., за да се върне компанията към нормалния график. Неотдавна по част от трасетата пътниците се превозват с автобуси заради недостига на локомотиви.

Изпълнителният директор на холдинга описа ситуацията в него като подобряваща се, като отбеляза, че за първите шест месеца дружеството е на печалба от 1.3 млн. лв. и въпреки свиването на загубите от 2009 г. насам наполовина – до 455 млн. лв., все още няма средства за инвестиции. Парите, които биха се използвали за покупка на нови локомотиви и влакове, отиват за погасяване на стари задължения на дружеството, обясни той.

Проблемът не бил толкова с банките, отпуснали заеми на дружеството за покупката на новите мотриси, на които се дължат към момента 240 млн. лв., а с облигационерите. С тях холдингът не можел да се разплати с наличните средства, тъй като трябва разрешение от ЕК, защото такова плащане се квалифицира като неразрешена държавна помощ.

Така ръководството на холдинга очаква решение от обявената концесия на летище София, за да се погасят дълговете на БДЖ и той да се превърнел в нормална компания, в която се инвестира.

Министерският съвет взе решение през май като водещо условие към кандидатите е да платят по-голямата част от концесионното възнаграждение за бъдещи периоди накуп тъкмо за да се покрият загубите на БДЖ.

Дружеството "БДЖ Товарни превози" също тази година за пръв път излизало на печалба, откакто бе отделено като компания, съобщи още Владимиров, макар и да не посочи конкретни данни.

Източник : www.dnevnik.bg