За прекратяване на обществена поръчка на ИА „Морска администрация“ за 1,5 млн. лева за спасителни кораби на стендбай се обявиха морски неправителствени организации във Варна.
Представители на БУЛСАР и Моряшкия професионален съюз заявиха, че отделените от администрацията средства не трябва да отиват в ръцете на фирми, а за ремонт на корабите „Перун“ и „Мизар“, както и за създаване на държавна служба за търсене и спасяване.
„След даването на 2,5 млн. лева за точене на гориво от „Мопанг“, да се дадат 1,5 млн. просто да стоят едни кораби е абсурдно“, коментираха председателят на БУЛСАР к.д.п. Герчев и председателят на Моряшкия професионален съюз Иван Велков.
Според тях, обществената поръчка е опорочена и по обявените критерии никъде не фигурира спасяването на човешкия живот на море. „Хем ще вземат пари за да стоят, а ако трябва да спасят имущество ще си сключат отделен договор за него“, коментира Велков евентуалните действия на изпълнителя, който ще я спечели.
„Когато тази дейност не е в ръцете на държавата, а се сключва договор с частна фирма, от нея се очаква да върне нещо“, предположи още той.
Организациите представиха пред медиите във Варна доклад от бивш транспортен министър, разпоредил съкращаването на екипажите на „Перун“ и „Мизар“. В подписания от Петър Мутафчиев документ се посочва, че двата съда са в пълна експлоатационна годност към 2008 г. Според организациите, последвалото 10-годишно целенасочено занемаряване на двата кораба е престъпление.
Те предлагат вместо „подаряване на 1,5 млн. на фирма“, средствата да бъдат разходвани за ремонт на двата съда, които в момента са в активите на ДП „Пристанищна инфраструктура“.
По думите на к.д.п. Герчев, ремонтът на „Перун“ ще възлезе на по-малка сума от тази, която „ще бъде подарена“. По оценки, които той представи, за възстановяване на кораба са нужни 1,2 млн. лева, а за противопожарния влекач „Мизар“ сумата ще е още по-малка. Последващата им експлоатация може да бъде решена по множество различни форми, заявиха от сдруженията, добавяйки че е възможно двата кораба и да се самоиздържат.
К.д.п. Герчев се зарече, че ще сигнализира всички компетентни органи, включително прокуратурата, за поръчката на администрацията.
Той изтъкна, че „Перун“ е проектиран и построен като мултифункционална аварийно-спасително и противопожарна морска спасителна единица. „Корабът има възможност за осигуряване на целия отговорен район от 39000 кв. км при всякакви метеорологични условия и за спасяване на плаващите съдове и човешкия живот“, добави той.
По думите на к.д.п. Герчев, съгласно ЗМПВВПП, ИАМА организира дейностите по търсене и спасяване, взаимодейства със силите и средствата на съседните държави и съвместно с Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи осъществява търсене и спасяване.
„Защо тогава ще даваме пари на фирми, след като в евентуални операции по закон могат да се включат сили и средства на флота“, попита още той и добави, че всяка крайбрежна държава трябва да организира дейност и да поддържа ефективна служба за търсене и спасяване, каквато у нас няма щом се е стигнало до подобна поръчка.
Maritime.bg
Видео: