Неправителствени организации поискаха спиране на поръчка на Морска администрация

За прекратяване на обществена поръчка на ИА „Морска администрация“ за 1,5 млн. лева за спасителни кораби на стендбай се обявиха морски неправителствени организации във Варна.

Представители на БУЛСАР и Моряшкия професионален съюз заявиха, че отделените от администрацията средства не трябва да отиват в ръцете на фирми, а за ремонт на корабите „Перун“ и „Мизар“, както и за създаване на държавна служба за търсене и спасяване.

„След даването на 2,5 млн. лева за точене на гориво от „Мопанг“, да се дадат 1,5 млн. просто да стоят едни кораби е абсурдно“, коментираха председателят на БУЛСАР к.д.п. Герчев и председателят на Моряшкия професионален съюз Иван Велков.

Според тях, обществената поръчка е опорочена и по обявените критерии никъде не фигурира спасяването на човешкия живот на море. „Хем ще вземат пари за да стоят, а ако трябва да спасят имущество ще си сключат отделен договор за него“, коментира Велков евентуалните действия на изпълнителя, който ще я спечели.

„Когато тази дейност не е в ръцете на държавата, а се сключва договор с частна фирма, от нея се очаква да върне нещо“, предположи още той.

Организациите представиха пред медиите във Варна доклад от бивш транспортен министър, разпоредил съкращаването на екипажите на „Перун“ и „Мизар“. В подписания от Петър Мутафчиев документ се посочва, че двата съда са в пълна експлоатационна годност към 2008 г. Според организациите, последвалото 10-годишно целенасочено занемаряване на двата кораба е престъпление.

Те предлагат вместо „подаряване на 1,5 млн. на фирма“, средствата да бъдат разходвани за ремонт на двата съда, които в момента са в активите на ДП „Пристанищна инфраструктура“.

По думите на к.д.п. Герчев, ремонтът на „Перун“ ще възлезе на по-малка сума от тази, която „ще бъде подарена“. По оценки, които той представи, за възстановяване на кораба са нужни 1,2 млн. лева, а за противопожарния влекач „Мизар“ сумата ще е още по-малка. Последващата им експлоатация може да бъде решена по множество различни форми, заявиха от сдруженията, добавяйки че е възможно двата кораба и да се самоиздържат.

К.д.п. Герчев се зарече, че ще сигнализира всички компетентни органи, включително прокуратурата, за поръчката на администрацията.

Той изтъкна, че „Перун“ е проектиран и построен като мултифункционална аварийно-спасително и противопожарна морска спасителна единица. „Корабът има възможност за осигуряване на целия отговорен район от 39000 кв. км при всякакви метеорологични условия и за спасяване на плаващите съдове и човешкия живот“, добави той.

По думите на к.д.п. Герчев, съгласно ЗМПВВПП, ИАМА организира дейностите по търсене и спасяване, взаимодейства със силите и средствата на съседните държави и съвместно с Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи осъществява търсене и спасяване.

„Защо тогава ще даваме пари на фирми, след като в евентуални операции по закон могат да се включат сили и средства на флота“, попита още той и добави, че всяка крайбрежна държава трябва да организира дейност и да поддържа ефективна служба за търсене и спасяване, каквато у нас няма щом се е стигнало до подобна поръчка.

 

Maritime.bg

Видео: