Ниското ниво на река Дунав затруднява корабоплаването. Осем прага са се образували в българския участък, съобщи директорът на дирекция „Речен надзор-Русе“ към агенция „Морска администрация“ Иван Жеков.
Най-критична е ситуацията в района на Попина. Там се намира и специализираният кораб на агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“, който търси по-добри дълбочини и евентуално промяна на фарватера /плавателния път/.
По думите на Жеков не са рядкост временните засядания на кораби. Те обаче успяват бързо да се освободят от пясъците.
Два кораба стоят заседнали от повече от 10 дни в българския участък. Единият от тях е украинска самоходка, а причината е опит за преминаване на праг с несъобразено газене. Другият се намира над Сомовит. Двата плавателни съда са извън фарватера и не пречат на корабоплаването.
Жеков обясни, че край остров Вардим има струпване на кораби. Там се намират 11 конвоя и седем-осем самоходни плавателни съда. Съставите провлачват секциите. В участъка дълбочината е добра, но ширината на плавателния път е по-малка.
Жеков обясни, че обстановката по реката все още не е толкова сложна, като кораби с газене между 1,80 и 2,00 метра могат да плават в българския участък.
Нивото е ниско и в чуждестранните участъци на Дунав, като не се очаква покачване в близките дни. Жеков посочи, че в унгарската част е наложено ограничение, като танкерите могат да пътуват само през светлата част на денонощието. Причината е участъци с каменисто дъно.
Директорът на „Речен надзор-Русе“ призова капитаните да се съобразяват с навигационната обстановка по реката, да не надценяват възможностите на корабите и на личния състав.
Жеков коментира, че затрудненото корабоплаване води и до загуби за корабособствениците. Не може да се използва пълният капацитет на плавателния съд, по-голям е разходът на гориво заради провлачването, увеличава се и времето за транспортиране на стоките.
Нивото на река Дунав при Русе днес е 49 см спрямо условната кота „нула“. Прогнозата за следващите два дни е то да спадне с още два сантиметра.