Новият ферибот MV Glen Sannox, рекламиран като „зелен“, ще отделя повече въглероден диоксид (CO₂) от 31-годишния дизелов кораб MV Caledonian Isles, който обикновено обслужва маршрута между шотландския континент и остров Арън, съобщи BBC Scottland.
Според анализ на емисиите, предоставен от CalMac, MV Glen Sannox ще отделя 10 391 еквивалентни тона CO₂ годишно, в сравнение със 7 732 тона за MV Caledonian Isles. Новият ферибот е с по-голям капацитет за автомобили, но изисква по-мощни двигатели, които използват втечнен природен газ (LNG) и дизел. Изгарянето на LNG води до емисии на метан – парников газ с по-силен ефект върху глобалното затопляне от CO₂.
Агенцията за обществени поръчки на фериботи CMAL, собственик на кораба, оспорва точността на сравнението, посочвайки, че Glen Sannox е по-голям съд. Въпреки това, експерти по транспортни емисии изразяват загриженост относно екологичните ползи от използването на LNG. Професор Тристан Смит от Института по енергетика на Университетския колеж в Лондон отбелязва, че ако се вземат предвид „възходящите“ въглеродни разходи за внос на LNG от Катар, може да е по-екологично новият кораб да работи на дизел.
MV Glen Sannox е първият ферибот, построен във Великобритания, способен да работи както на LNG, така и на морско газьолно масло (MGO) – вид нискосернист дизел. При пускането му на вода през 2017 г. тогавашният първи министър Никола Стърджън заяви, че корабът ще допринесе за „водещите в света цели на Шотландия в областта на изменението на климата“. Въпреки това, технологията за LNG добави сложност, а корабостроителницата Ferguson трябваше да преодолее множество инженерни и регулаторни предизвикателства, преди корабът да бъде доставен миналия месец, със значителни закъснения и надхвърляне на бюджета.
Очаква се MV Glen Sannox да влезе в експлоатация през следващия месец, предлагайки увеличен капацитет за превоз на автомобили – 127 в сравнение с около 90 за MV Caledonian Isles. Освен това, новият ферибот ще намали емисиите на азотни и серни оксиди (NOx и SOx) и, благодарение на по-голямата си мощност и маневреност, ще доведе до по-малко анулирания поради лоши метеорологични условия. Въпреки това, по отношение на парниковите емисии, анализът на CalMac показва, че ползите от технологията LNG са минимални.