Олег Петков, бивш директор на БДЖ: Господин министър, проблемът на железниците не е превозвача, а изостаналата жп инфраструктура

Олег Петков, бивш директор на БДЖ Господин министър, проблемът на железниците не е превозвача, а изостаналата жп инфраструктура

Олег Петков, бивш директор на БДЖ:

С вълнение и надежда започнах да чета написаното от м-р Гвоздейков, че не е родолюбиво да оставиш БДЖ да потъва в овехтяване но след прочитането вълнението остана а надеждата се изпари. Защо? Защото министърът се плъзга по видимата част на проблема, а не засяга същността му.
Проблемът на железопътния транспорт в България е инфраструктурата т.е. НКЖИ, която харчи милиарди, а вече над 15 години жп участъците които са на проектни скорости се броят на пръстите на едната ръка преко сили. Строи се бавно, хаотично, дори безконтролно. Не се спазват графици на строителство, спират се от движение жп участъци немотивирано в угода на строителите, пътува се по обиколни маршрути или с автобуси и т. н. и всичко това за сметка на пътника и авторитета на БДЖ. Разбира се министърът е прав за подвижния състав, но този проблем е лесно решим, ако се достави нов подвижен състав, за което се иска само политическа воля. Но този състав ако обикаля България за да стигне от София до Бургас с търговска скорост 45-50 км в час ефекта ще е пак същия. Само два примера за безконтролно и некомпетентно спиране от движение на жп участъци с голям отрицателен ефект за БДЖ:
От София до Пловдив жп линията е двойна електрифицирана. Не е професионално и не може за да угодиш на строителите да усвояват пари да спреш за ремонт единия коловоз от гара София до гара Септември и скоростта по цялото протежение да е намалена. Времепътуването от София до Пловдив става близо три часа. Какво е виновна БДЖ и нейния пътник за това? Отгоре на всичко не се спазват никакви строителни срокове. Не съм чул и за наложени неустойки.
Междугарието жп гара Тракия – гара Скутаре е двойно електрифицирано. Не може за да угодиш на строителите да спреш за движение и двата коловоза и влаковете Пловдив- Стара Загора да минават през гара Филипово и да обръщат посоката на движение в гара Пловдив.Увеличава се времепътуването поне 20 минути. За това не е виновно БДЖ. Случайно минах по пътя от Тракия за Скутаре и там по цялото протежение на междугарието работеше само едно багерче, което почистваше канавките. Не знам дали сроковете за ремонт се спазват.
По мое мнение ако някой иска да прави Европейски железници в България трябва значително да ускори процесите по изграждането на инфраструктурата им и най- важното е да обясни какво точно значат за нас Европейски железници. Задавал съм и друг път въпросите защо линията гара Захарна фабрика – гара Перник през Владая не е двойна, защо летищата в Пловдив, Бургас и Варна не се свържат с жп линия и ред други но няма отговор с изключение на един от НКЖИ, че работят по проект за летище Пловдив.
Така че министърът трябва според мен да съсредоточи усилията си в посока жп инфраструктура. Пожелавам му успех с реформата !

Автомобилен транспорт

Директорът на Волво: Сделката за въглеродните емисии в транспорта е ключова за реорганизацията на автомобилното производство

април 9, 2024

“Изпълнението на схемата за ценообразуване на въглеродните емисии на ЕС за пътния транспорт е от съществено значение за разработването…