Въвеждането на тол-системата да бъде отложено за 2020 година. За това
настояват от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в
България. Става въпрос за таксите, които ще се плащат на база изминато
разстояние.
От КРИБ напомнят, че нейни членове са най-големите
български и международни превозвачи, както и възложители на превози,
търговци на превозваните стоки и крайни потребители, които също пряко
или косвено са засегнати от нововъведенията.
Според организацията с
въвеждането на новото таксуване пряко ще бъдат засегнати и
вътрешнофирмените доставки, които представляват значителен процент от
вътрешните превози в страната.
По тази причина Конфедерацията
подчертава, че подкрепя въвеждането на тол-системата, но при условие че
бъдат спазени изискванията за равномерно въвеждане и пропорционалност на
таксуването за всички участници в движението.
Те са на мнение, че за
да се оптимизира транспортната система в съответствие с общата
транспортна политика на Европейския съюз, трябва обхватът на таксуваните
участъци от републиканската пътна мрежа да се преосмисли.
В така
предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а
с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа,
за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние, посочват в
позицията си, уточнявайки, че това включва автомагистрали и пътища клас
I, II и III.
България става единствената страна в Европа, в която се
таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища,
заявяват от КРИБ и напомнят, че същевременно страната ни е на първо
място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което
означава, че именно той има най-голямо негативно влияние върху пътната
мрежа.
По-тази причина според Конфедерацията е по-приемливо в обхвата
на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от
пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа. По
този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към
транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на
превозвачите, които работят на българския пазар, обясняват те.
От
КРИБ изтъкват, че в момента интегрирането на тол-системата не е свързано
с Националната агенция за приходите и Агенция „Митници“, което буди
съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите.
От
Конфедерацията смятат за съмнителна предвидената цел за събиране – 1,3
млрд. лева на година, тъй като съгласно експертните оценки АПИ има
капацитет да усвоява не повече от 800 млн. лева годишно. Те напомнят, че
към планираните приходи от тол таксите трябва да се добавят и 300 млн.
лева от винетките.
Към настоящия момент тол-системата не е готова и
няма това да стане преди края на първо тримесечие на 2020 година,
категорични са от КРИБ.
Събирането на тол такси в аванс или на
„зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление,
добавят от организацията. От КРИБ изразяват готовност да предоставят
технически и експертен ресурс на Министерството на регионалното развитие
и благоустройството за изготвяне на аргументиран и задълбочен план за
действие.