Пак Конкретни мерки за подобряване условията на труд в железниците до петък

До петък БДЖ и Националната компания “Железопътна инфраструктура” ще представят конкретни мерки за подобряване условията на труд в железниците. Това стана ясно след среща между Министерството на транспорта, жп превозвача и синдикати. Срещата е заради зачестилите инциденти с влакове, последният от които отне човешки живот на 9 октомври в София.
 
Всички страни в срещата са на едно мнение: условията на труд в железницата не са добри и се влошават. Това води до отлив на специалисти от системата и съответно води до грешки като тази, която се случи на 9 октомври в София и отне живот.
 
Освен това – железниците оперират с остаряла техника. Една малка част от подвижния състав е обновена, останалата са стари локомотиви и влакове. Системите за сигнализация и за радиовръзка също са стари и не са автоматични, а изискват човешка намеса.
 
Така например въпросната автоматична локомотивна сигнализация, която действа безотказно и която прави инциденти като този от 9 октомври невъзможни, действа по трасе от едва 300 км. у нас. При положение, че линиите в България са близо 5000 км. – става ясно, че темпът на модернизация е твърде, твърде бавен.
 
От Министерството на транспорта очакват конкретните мерки на БДЖ до края на седмицата. Синдикатите, обаче, настояват да се знае откъде ще дойде финансирането за всяка една от посочените мерки. А финансирането в БДЖ в момента е болна тема.
 
Спешни мерки за безопасност и по-добри условия на труд в БДЖ
 
Липса на финансови средства, стари задължения, нерентабилни линии и текучество на кадри. Това са най-наболелите проблеми в железницата, според синдикатите. Съгласни са с едно – условията на труд трябва да се подобрят.
 
Петър Бунев, предс. на Синдиката на железничарите – КНСБ: Няма отопление, няма дрехи, няма крушки, хората наистина нямат климатици, но дайте да видим когато отидем и поставим тези въпроси – няма пари.
 
Една от мерките, според Розен Зарков, включва и задължително увеличение на заплатите. Работниците в БДЖ и НКЖИ взимат средно по 700 лева. А пари няма заради по-малкото приходи в железниците.
 
Розен Зарков, предс. Федерация на транспортните работници – КТ “Подкрепа”: В момента има нерентабилни влакове. А тези, които трябва и возеха едно време ученици, работници, те ги отмениха.
 
Въвеждането на модерна система за сигнализация и радиовръзка навсякъде по жп-мрежата ще сведе до минимум човешката грешка, според синдикатите. И ще спаси човешки животи.
 
Розен Зарков, предс. Федерация на транспортните работници – КТ “Подкрепа”: Самите машини нямат такава техническа готовност за такава връзка. Много малко са машините. Другото е, че няма обучен персонал.
 
За новата система синдикатите прогнозират, че ще трябват и стотици милиони левов. Средства, с които БДЖ и НКЖИ не разполагат.
 
Петър Бунев, предс. на Синдиката на железничарите – КНСБ – 14:27 – Средствата, които са намалели, които БДЖ изплати за година и нещо, те са над 140 млн., които са намалели задълженията на БДЖ. Те, ако бяха инвестирани, състоянието щеше да бъде съвсем друго. Но кредиторите всеки ден натискат. И онзи ден им се преведоха 100 милиона лева. – 14:42
 
БДЖ дължи 600 милиона лева на кредиторите си. Все още текат преговори за разсрочване на изплащането им.
 
Щетите от кражби за БДЖ само от вагонното депо в “Надежда” в София са за около 300 000 лева на месец. Там процедурата за избор на охранителна фирма е спряна. Така или иначе, очевидно че ще трябват и мерки против кражбите.
Източник: БНТ
Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]