Пълно завършване на българската част на ГКПП Рудозем-Ксанти: Чакаме гърците

Рудозем-ксанти снимка граница
Снимка: Анита Чолакова / actualno.com

Регионалният министър Андрей Цеков обяви в изявление пред Народното събрание, че всички задължения на България по изграждането на ГКПП Рудозем-Ксанти са успешно изпълнени и обектът е вече в експлоатация. Забавянето на проекта се дължи на неизпълнените ангажименти от гръцка страна, свързани с пътния участък до границата с България.

Сред основните причини за забавянето са посочени форсмажорни обстоятелства, включително непредвидени свлачищни процеси в района на строителството на гръцка територия. В отговор на тези предизвикателства, срокът за изпълнение на проекта е бил удължен първоначално до края на 2023 г., а след това и до 2024 г., за да се осигури достатъчно време за завършване на всички строителни работи.

По отношение на финансирането, стойността на проекта за пътния участък Димарио-границата с България е увеличена след съгласуване с Европейската комисия. На 6-ти декември 2023 г., общата сума е нараснала от 38,8 на 43,6 млн. евро, като 2,5 млн. евро от тези средства са предоставени на Областна администрация – Смолян, осигурявайки покритие на цялото национално съфинансиране. Това е част от усилията да се компенсират националните средства, използвани за проекта.

Въпреки предизвикателствата, на 13-ти декември 2023 г. е издадено разрешение за ползване на ГКПП Рудозем – Ксанти и подходния път към него на българска територия. В светлината на текущата ситуация, министър Цеков подчерта, че България не може да гарантира специфичен краен срок за завършване на строителните дейности по договор за обществена поръчка в чужда държава. Той добави, че са въведени санкции, включително лишаване от подкрепа от европейските програми, и изрази увереност, че имуществен иск за обезщетение може да бъде заведен, ако неизпълнението продължи.

Uncategorized

13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

септември 18, 2024

Михаил Рангелов Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателс…

борислав Гуцанов от трибуната на народното събрание
Избрани

БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

септември 18, 2024

Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в…