Коронавирусът ще се отрази на всички видове въздушен транспорт, като най-значително ще е върху нискотарифните превозвачи. Възможно е този бранш – нискотарифни авиокомпании да престане да съществува в следващите 5 години. За да успее да покрие всичките си разходи една нискотарифна авиокомпания се нуждае от над 80% запълняемост на местата в салона на самолета, а това противоречи на идеята за дистанциране.
От финансова гледна точка поради големия бум на пътуванията продължително време компаниите използваха финансов лизинг за своите самолети. При сегашните условия банките възприемат транспортния отрасъл като високо рисков и биха поискали по – високи лихви и значително по – трудно биха отпускали кредити на авиокомпании. Това ще направи финансирането на нискотарфни авиокомпании много по-трудно. Поради по – големите рискове банките ще изискват по – големи лихви по лизинги и кредити на авиокомпаниите, това ще намали привлекателността за инвеститори в този сектор и ще свие наблюдаваната до сега голяма експанзия. Авиокомпаниите ще запазят само печелившите маршрути и много по – малко привлекателни ще бъдат преустановени. Като цяло пандемията ще окаже не само краткосрочно, но и ще промени сектора драстично в период от 3 до 5 години.
Страхът на пътниците от зараза също намалява запълняемостта, следователно приходите от самолетни билети. Следващите 18 месеца са критични за оцеляването на нискотарифните авиокомпании. При увеличените на оперативните разходи все по – малка част ще се използват за покриване на инвестицията и това ще удължи срока на откупуване на различните дълготрайни активи.
Възможно е ултра евтините полети от 10-20 евро да изчезнат, а най–евтините полети да са на цени започващи от минимум 30-50 евро за полет на пасажер. По-голяма част от приходите на нискобюджетните авиопревозвачи се получават от допълнителни продажби на борда на самолета, като те ще бъдат силно затруднени, защото каталозите за продажби на борда ще трябва да се премахнат, заради по-висок риск от зараза. Възможно е намаляването на пътниците да доведе до намаляване на кабинния екипаж.
Неминуемо част от нискобюджетните превозвачи ще бъдат изкупени от по-големите играчи на пазара, което от своя страна ще свие конкуренцията и неминуемо ще доведе до по-високи цени по някои дестинации! Спада на преминалите пътници през двата терминала на Летище София за първото тримесечие е 14.3 %, но той ще е нищожен за разлика от второто тримесечие, където очакваните спадове са от порядъка на 70-85%.
Автори: д-р Иван Петков и д-р Людмил Иванов