Поръчката за 20 млн. лв. ще бъде обявена през юни тази годинал Пътната агенция ще обяви на 1 юни търг за разпространение на винетките, става ясно от предварително обявление в регистъра на обществените поръчки. Четиригодишният договор със сегашните разпространители – обединение между "ВИП Секюрити" и "Български пощи", изтича на 31.12.2016 г.
Поръчката е с прогнозна стойност 20 млн. лева без ДДС, или около два пъти по-ниска от тази на предходни поръчки. Причината е, че разпространението на стикери ще продължи до въвеждането на електронни винетки и тол-система. АПИ планира да обяви и обществена поръчка за изграждане на новата електронна система през април. Тя е с прогнозна стойност 200 млн. лв. без ДДС.
От стойността на поръчката за разпространение на стикери става ясно обаче, че тол-системата едва ли ще заработи преди 2019 г.
Новите такси
Сегашните разпространители на винетките – обединение "Винетни стикери 12-17", спечелиха поръчката през 2013 г. Те получават 4.49% от реализираните приходи, след като се приспадне ДДС. До тази година приходите от винетки са от порядъка на 220 млн. лева годишно, като 12 млн. лв. от тях отиват за социални винетки. Останалата част от сумата покрива разходите за производство и разпространение. Под 200 млн. лв. остават за инвестиции в пътищата. От декември 2015 г. са в сила нови по-високи цени на винетките, които ще увеличат приходите за пътната агенция със 73.5 млн. лв. според предварителни разчети. Това беше първото поскъпване на стикерите от 2008 г. насам.
След въвеждане на тол-система и е-винетка приходите от пътни такси би трябвало да се увеличат чувствително, като целта е да се генерират над 600 млн. лева, които да се инвестират в поддръжка на пътната мрежа. Разходите за нормалното функциониране на самата система обаче също ще се увеличат.
Изискванията
Все още не са ясни изискванията към новите разпространители на винетките. Досега те бяха доста високи, като на последния търг от тях се изискваше да имат оборот от поне 20 млн. лв. за последните три години, 1000 пункта за разпространение и др. До финал в процедурата през 2013 г. достигна единствено "ВИП Секюрити" и партньорът им "Български пощи". Преди това винетките се разпространяваха отново от "ВИП Секюрити" в обединение със СИБанк. Критерият за избор на изпълнител е най-ниското предложение за комисиона от приходите.
Източник: Капитал