Петър Бунев: В момента няма интерес към товарни жп превозвачи

 

Най-голямата опасност е дружеството да се продаде на прекалено ниска цена, казва председателят на железничарския синдикат към КНСБ

– Господин Бунев, имахте среща с новото ръководство на БДЖ, какво се случи на нея?

– Срещата беше с изпълнителния директор Владимир Владимиров и с председателя на Съвета на директорите Велик Занчев. Тя по-скоро беше опознавателна, не че не се познаваме. Бяхме поканени от новото ръководство. Нямаше някаква конкретика в разговорите. Говореха как виждат нещата оттук нататък. Това, което казаха, е, че първо ще преструктурират холдинга. Дейности, които са оперативни, няма да ги има в холдинга. Цялата дейност ще си отиде в дружествата, а холдингът ще се занимава с финансите, одита, там ще бъде и отделът за неоперативни активи и такива активи, които има в холдинга за продаване. Като цяло дейността ще си отиде в пътническите и товарните превози.

– А по темата за приватизацията на товарните превози говориха ли?

– Не скриха от синдикатите, че са за приватизация на товарните превози. Ние изразихме становището си, че сме против това да се случи. Разбрах, че може би вече са започнали съгласувателна процедура за размразяване на приватизационната процедура.

– И министър Московски съобщи, че ще се направи пореден опит за приватизация на дружеството.

– Това, което беше изразено от наша страна, е, че поне, докато не се подпише споразумение с кредиторите и няма ангажимент на държавата към пътническите превози, включително и инвестиции, няма как железницата да се оправи. Ние поставихме и въпроса, че хората не са си получавали ваучерите за храна. В това отношение процедурата е забатачена, има обжалване от оператор, който не е спечелил. Ще търсим решение на този проблем.

– От колко време хората не са си получавали ваучерите?

– Едни не са ги получавали от март, други от април, трети от май, защото са различни дружества и по различно време им е изтекъл договорът. Поставихме и въпроса за дрехите и обувките, тъй като и те не са доставяни. Не мога да скрия, че на този етап от разговорите с ръководството имаше диалогичност. Знаем, че са намалели задълженията към банките и доставчиците от 715 млн. лв. на около 500 млн. лв. Към банките са останали задължения за 371 млн. лв. Според мен това не е голяма задлъжнялост и трябва да се види как ще се разпредели тежестта след едно подписване с кредиторите.

– Министърът каза, че разговорите с кредиторите са в критична фаза и че нашата страна ще иска ново разсрочване на дълговете.

– Новото ръководство няма друг ход освен да продължи разговорите с кредиторите и да се търси решение, защото те биха могли да определят предсрочна изискуемост на кредита, което значи фалит. Трябва да се стигне до някакво споразумение с банките, защото последната една година не можеше да се направи реален бизнес план. Появят ли се някакви пари по сметките, те се блокират и се изтеглят. Например знаеш, че имаш 10 млн. лв., правиш сметка, но утре тези пари ги няма. По този начин не може да се работи нормално. А знаем какво е състоянието на железницата и с право хората негодуват. Но проблемът не е само в БДЖ, той е и в инфраструктурата. Притесненията са големи, има закъснения на влакове, през ден започнаха да се пускат влак срещу влак. Затова и министърът спря движението на влаковете в участъка Нова Загора – Карнобат. В този район се работи по една от оперативните програми, има ремонти. Всъщност в тези райони влаковете няма да имат среща и така на практика много малко влакове могат да бъдат пропуснати. Хората вече се оплакват и това неминуемо ще окаже негативно влияние върху приходите на "БДЖ – Пътнически превози". И е възможно хората, преживели неудобство, да не се качат повече на влак, защото не се знае кога ще стигнат. Така че проблемът не е само в БДЖ, тези ремонти може би трябва да се планират по-различно и например да се каже, че въобще няма да има влак, а не нещата да бъдат по този начин.

– Нека се върнем на темата за приватизацията, г-н Бунев. Това е нещото, от което синдикатите и работещите в железницата най-много се опасяваха.

– От това се опасявахме, но то ще стане факт. Честно казано, това не ни изненадва, защото и преди изборите го говореха. Истината е, че в момента няма пазар за товарните превози. И министърът знае, че където се обявиха сделки – в Румъния, в Хърватия, навсякъде се провалиха. Както и у нас на два пъти. В момента няма интерес към товарни жп превозвачи. Не се знае дали няма да се появи отнякъде, те може да имат друга информация.

– При липсата на интерес възможно ли е дружеството да се продаде неизгодно за държавата?

– Най-голямата опасност е "БДЖ – Товарни превози" да се продаде на прекалено ниска цена. След като няма голям интерес, дружеството може да се продаде много евтино, което ще бъде предателство за българската държава.

– Стана известно, че се обмисля вариант пътническите превози да отидат в общ холдинг заедно с НКЖИ.

– Има такъв вариант. Българската железница се раздели през 2002 г. Синдикатите винаги сме били против разделянето, защото то е и една от причините за сегашното й състояние. Ние сме били винаги за обединяването под една шапка, друг е въпросът дали това ще стане. Ако се тръгне към събиране на железницата под една шапка, синдикатите ще са "за". Това мога да го заявя категорично, защото ние винаги сме били против разделянето.

– Доколкото разбирам, става въпрос за обединяване под една шапка само на пътническите превози и НКЖИ, за товарните се готви друг сценарий – продажба.

– Това го мислят във вариант след приватизацията на товарните превози, пътническите да минат към НКЖИ. А защо да не бъдат заедно и трите дружества, аз това се чудя? В Германия например защо са обединени? Да не са по-глупави от нас?

– Стана ли ви ясно на срещата с новото ръководство дали се готви намаляване на състава на работещите в железниците?

– Попитахме за това. Беше ни обяснено, че засега няма такива разчети и намерения. Но това и друг път сме го слушали. Засега няма нищо официално сложено на масата. Говорят се много неща, но започне ли се една процедура по съкращения, не могат да ни заобиколят.

– Опасявахте се от намаляване на влакове, а министърът говори за подновяване на подвижния състав.

– Не виждам как в скоро време ще имаме нов подвижен състав, защото няма как това да стане. Ако сега например започне процедура, може да има доставка едва след две години най-рано. А и нямаме средства. Май идеята е, ако може, да се вземат някакви пари по оперативната програма "Околна среда" или държавния бюджет, ако отдели нещо за инвестиции, което по-скоро означава, че няма да имаме нов подвижен състав. Лошото е, че старият подвижен състав няма да може да осигури дори и тези влакове, които сега се движат. Сигурно ще преразгледат и графика, ще тръгнат да намаляват и влакове, а това трябва да се съгласува и с общините. Очаквам, че на такива планове обществото ще реагира остро. На практика спреш ли влака в някое малко населено място, и селището си отива.

– Министърът каза, че през 2013 г. товарните превози са били на загуба от 3 млн. лв., а през тази година тя е стигнала вече 14,5 млн. лв.

– Когато говори за 2013 г., той има предвид резултата за шестмесечието, когато те си отидоха, но в края на годината имаше печалба, защото бяха продадени мощности. В крайна сметка не са много по-различни резултатите от тяхното време и сега. Те управляваха 4 г. и бяха на загуба. След една година резултатите не са толкова тежки, колкото се опитват да ги изкарат. Това е една игра на цифри.

– След назначаването на новото старо ръководство стана ясно, че има напрежение сред работещите в БДЖ. Какво очакват хората?

– В първия момент това беше един шок за железниците. И не е случайно. Хората очакват това, което беше, да се върне – да не се зачитат техните права и да се правят съкращения. Това е така, защото когато те правеха съкращения, това ставаше по най-грубия начин. Правеше се безпардонно и без съобразяване с нищо. Затова работниците са настръхнали и в тях има притеснение. Хората не са късопаметни.

– На прага на зимния сезон сме, готови ли са железниците за зимата?

– Започна една програма за зимна подготовка. На практика на много места пак няма да има отопление на сградите. На някои места са направени ремонти, но и тази зима ще е тежка за железницата. И това не е случайно, защото каквото и да се предприеме, сметките се блокират, парите се теглят.

***

Петър БУНЕВ е роден през 1965 г. Завършил е технология и организация на железопътния транспорт във ВВТУ "Тодор Каблешков". Има и магистратура по икономика. Започнал е работа в БДЖ през 1987 г. като ръководител движение. Бунев е председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ от 2006 г.

Източник: в. Дума, 20.11.2014

Автомобилен транспорт

Автобуси и таксита ще блокират София в сряда

Автобусните превозвачи и таксиметровите шофьори обявиха ефективен протест на 25 ноември (сряда). Причината – фирмите от бранша са недоволни от ветото на президента Румен Радев, което стопира промените в Наказателния […]

Въздушен транспорт

IATA: Транспортните ограничения са предизвикателство пред разпространението на Covid ваксини

Въздухоплавателните товарни оператори могат да изпитат трудности пред ефективното разпространяване на ваксините срещу Covid-19, ако не бъдат облекчени противоепидемичните ограничения за пътуване, предупреди Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), цитирана […]

Въздушен транспорт

Нискотарифните компании ще са печелившите от коронакризата

Европейските летища, които са тежко засегнати от епидемията от коронавируса, ще трябва да намерят нов модел на функциониране след кризата, в който нискотарифните компании ще са печелившите. Това прогнозира днес […]