Световна практика е градовете-пристанища да се отварят към морето, но тези процеси са свързани със задължително компенсиране на дейностите, които се ограничават. Това каза пред Maritime.bg бившият транспортен министър Петър Мутафчиев (2005 – 2009 г.).
„На пръв поглед изглежда хубаво да правим паркинги и заведения в пристанищата. Затваряме работни места за докери и пристанищни служители, но откриваме нови за готвачи, за сервитьори. В крайна сметка е важно да помним, че пристанищата са изключително скъпи съоръжения, които са построени за транспортни цели“, припомни бившият министър.
Той изтъкна, че е особено притеснен от плановете за превръщане на държавния пристанищен оператор в Бургас в компания, която обслужва увеселителен район. „Налице е един генерален план за Пристанище Бургас, който е изключително смущаващ и морската общност не трябва да затваря очи за пореден път“, каза ексминистърът.
Той предупреди, че водената политика в транспорта може да донесе същата съдба и за държавния оператор „Пристанище Варна“ ЕАД, в който бяха изградени десетки заведения, лунапарк и огромен паркинг.
„Когато бях в транспортното министерство заедно с местните общини също предвиждахме отваряне на градовете-пристанища към морето. Тогава обаче бе заложено този процес да бъде осъществен само след изграждането на два нови пристанищни терминала“, припомни още Мутафчиев.
Коментирайки рокадите в държавните пристанища и управляващото инфраструктурата им предприятие, Мутафчиев каза, че тези процеси не могат да станат причина за особени сътресения.
„Проблемите са свързани с липсата на цялостна визия, на стратегия, за развитие на транспорта в България и в частност на морската индустрия“, подчерта той и добави, че морският сектор не следва да има особено големи очаквания от служебен кабинет.
Той призова морската общност за единение, изготвяне на точни и конкретни искания, спомагащи развитието на индустрията, които да бъдат представени пред едно бъдещо редовно правителство.
„Не следва да се повтаря случилото се през 2012-а година, когато морският бранш и правителството не защитиха включването на Пристанище Варна в европейската TEN-T мрежа, което щеше да бъде основание и за осигуряване на евросредства за изграждане дори на магистрала „Хемус“. Къде бяха тогава браншовите организации?“, попита риторично Мутафчиев и добави: „Сегашната политика се базира единствено до защитаване на бизнес интересите на определени компании, няма цялостна стратегия“.
Бившият министър предупреди още, че страната изостава значително и в процесите по декарбонизация на транспорта и морската индустрия, давайки пример със съседното пристанище в Констанца, където вече са осигурени средства по проекти с такава насоченост. „Това са все теми от дневния ред на Европейския съюз, от приоритетите в транспортните стратегии в блока, за които ще бъде осигурявано финансиране. У нас, отново, по тези въпроси липсва политика, няма и една дума за морския транспорт в Плана за възстановяне. Вземете за пример и много важната водородна стратегия. България може да бъде инициатор за превръщане на р. Дунав във водородния път на Европа, но има ли кой да защити националния ни интерес?“, коментира Петър Мутафчиев.