Пътните такси да се вземат по формула – равномерно от граждани, фирми и косвени облагания. За липсата на диалог между управляващи и управлявани, за практиката в други страни при събиране на пари за ремонти на пътищата, пред „Хипотези“ говори бившият министър на транспорта, депутат, сега председател на „Форум за Балкански транспорт и инфраструктура“ Петър Мутафчиев.
– Протестите срещу завишаването на цената на винетките продължават. Защо се разминават сметките на потребителите и на правителството, г-н Мутафчиев?
– Държавата ни трябва да разработи единна система за финансиране на пътищата. Когато е готова с този свой проект, да се направи обществено обсъждане и да даде гаранции, че средствата, които ще се събират, ще се използват за модернизация на пътната мрежа, за реконструкции и поддръжка на шосетата в страната. Но, както на републиканската, така и на четвъртокласната пътна инфраструктура, която е 24 000 километра и е оставена на общините да се грижат за нея.
– И е в много по-бедствено състояние от основната?
– Тя е в много по-страшно положение дори от това, в което е третокласната пътна мрежа.
– Като бивш транспортен министър, какъв съвет бихте дал на колегата си Лиляна Павлова за излизане от създалата се ситуация с протестите?
– Единственото, което бих й казал, е да представи цялата система от мерки, които правителството предвижда – винетна, плюс ТОЛ системи за товарните моторни превозни средства и автобусите. И да се намери разбирателството за това какви са необходимите финанси, които трябва да се използват за пътищата. Затова и ние, като неправителствена организация, направихме първата дискусия, на която присъстваха съветници от министерството, други представители от бранша, хора от общините и др.. Всички обсъждахме проекта на правителството.
–Какви са вашите съгласия и различия с него?
– Това, което се предлага в момента, е да се разработи ТОЛ система, която ще засича всички товарни коли и автобусите по колко километра изминават и съответно определена тарифа за това – по 20 ст. на км. За 12 тонни камиони и автобуси по автомагистралите и първи клас пътища. Съответно за автобусите цената на километър намалява за втори и трети клас шосета. И обратно – при товарните при третокласен път цената достига до 35 ст. на километър. От друга страна, се предвижда годишната винетка, когато се въведе тази ТОЛ система и заработи, да достигне 155 лв. Важно е какви ще са финансовите резултати от това . Както и какво очаква държавата от косвените данъци, които събира. Примерно, от акциза за бензин се отделяше част– 60 стотинки на литър плаща всеки от нас, който шофира. Това са пари за реконструкция на българските пътища. В тази система няма визия по въпроса – каква част от парите от акциза се използват за ремонти, за да може да се балансират дяловете на гражданите и на компаниите по отношение на поддръжката на пътищата. Така че моят съвет, ако ми го поиска министър Павлова, е плановете й да се представят на българските граждани, да има дискусия с различните организации.
– Каква е практиката в други държави?
– Различна е в отделните страни. Примерно в Турция делът на тази система е много по-нисък, от това, което се предлага тук. Ако ТОЛ системата се наложи върху 1-ви,2-ри,3-ти клас шосета и магистралите, плюс 150 лв. винетка, то означава, че прогнозната събираемост, която те очакват, е 1 милиард 250 млн. лв. От тези пари 250 млн.лв. ще отидат за поддръжка на системата за събиране на ТОЛ таксите и вероятно за електронната система за контрол на винетките, т.нар. електронни билети. Трябва да се помисли дали по този начин да се организира всичко. Има единна сателитна европейска система, към която можем да се включим. Всяка страна досега по свой начин работи по тези въпроси. Правителството ще реши кой вариант да избере. Но нека да се консултират добре с други държави, които вече имат практики.
– За винетките кабинетът направо обяви готово решение. Хората не го приемат и протестират, какво бихте им обяснил?
– Напълно нормално е да се възмущават. Хората разбират, че са нарушени техните интереси, че се увеличава такса, която се плаща за движение по всички пътища. А те нямат алтернатива, чувстват се незащитени и, че от тях нищо не зависи. Това е началото на протеста. Никой не разбра каква е тази система, която се въвежда, дали тя е справедлива за обществото и ще е по-добра от сегашното статукво.
– Парите, които вземат от тях, съответни ли са на качеството на услугите, които им предлагат?
– Ако приемем, че събираните 1 млрд. и 200 млн.лв. се събират по този начин, който правителството сега смята, че е добрият, трябва да се отговори на няколко въпроса: По какъв начин ще се засили контрола по отношение на ценообразуването на километър строителство на нова автомагистрала, или съответно рехабилитация на АМ от 1-ви или 2-ри клас? Т.е., какви ще са цените и няма ли те да се завишават непрекъснато? Знае се, че сега за 60 км автомагистрала се ползват 770 милиона лева, което надхвърля бюджетът, който е предвиден по ОП „Транспорт“ и разбрах, че правителството ще иска около 250 млн.лв. допълнително пари от парламента, за да може да се реализира участък от АМ „Хемус“.
За качеството. Кои са компаниите, на които се поверяват проектите. Ако те правят гафове, нека това се отразява и в тръжните им документации. В много страни такъв опит съществува. И не на последно място, разпределението на тежестите по тези такси – гражданите, фирмите и косвените обагания, които държавата взема. Смятам, че ако се въведе такова правило, хората ще разберат, че България иска да вкара в ред своята пътна мрежа и те ще могат да пътуват по безопасни шосета и да им е комфортно. Убеден съм, че тогава всеки ще каже: ОК, ние ще плащаме. И накрая – няма страна в Европа, в която ТОЛ таксата или винетките да се плащат върху цялата републиканска пътна мрежа.
Източник: www.hipotezi.com