Правителството трябва да се опита да осигури блокираща квота в Съвета на министрите, вместо да търси разговори с Франция и Германия относно предложенията за промени в първия и втория пакет за мобилност на ЕК, коментира Петър Мутафчиев, председател на Форум за Балкански транспорт и инфраструктура. Според него усилията трябва да бъдат насочени към страни като Кипър и Гърция, които нямат преки интереси в международните автомобилни превози, но могат да повлияят върху общото гласуване.
„Важно е, че се постигна политическо единство между парламентарно представените сили и бранша“, коментира Мутафчиев гласуваното от днес решение на НС, с която се възлага на правителството на Бойко Борисов да подготви позиция в защита на българския транспортен бранш. Според него обаче е необходимо да се предприемат конкретни действия, за да се осигури блокиращото мнозинство. „Губене на време са разговорите с Франция и Германия, тъй като именно те са вносители на предложенията и от тях не може да се очаква да направят сериозни компромиси. Трябва да търсим страните, които имат колеблива позиция и да търсим подкрепа от тях.“
„Непрекъснатите законодателни изненади, сервирани от Европейската комисия на транспортния бранш ни карат да зададем въпроса дали има ясно оформена общоевропейска транспортна политика и какво конкретно прави в тази посока еврокомисаря по транспорт Виолета Булц.“, категоричен бе Мутафчиев, който бе транспортен министър в периода 2004-2009 година.
Особеното е, че блокиращата квота от 35% не се определя от броя на гласуващите страни, а от населението им. Това означава, че големите по население държави като Германия и Франция имат сериозно предимство в това отношение. Именно затова е необходимо да се концентрират всички усилия на държавната власт и да се използват всички възможни лостове за въздействие върху държавите, които могат да помогнат да се постигне тази блокираща квота от 35% или 14 държави, обясни Мутафчиев.