Българските държавни железници (БДЖ) са пред прага на значими промени, тъй като се очаква прекратяването на техния дългогодишен монопол в железопътния пътнически транспорт. Министерският съвет обяви решение за стартиране на процедура за намиране на нов пътнически железопътен превозвач за страната, който ще оперира за период от 15 години, започващ от 1 януари 2025 година.
Това решение е в отговор на задълженията на България по Националния план за възстановяване и устойчивост пред Европейската комисия, който изисква от страната да разшири конкуренцията в железопътния сектор, позволявайки на други превозвачи, освен БДЖ, да предлагат пътнически транспортни услуги.
Съгласно обявлението, този нов оператор ще предоставя услуги на територията на цялата страна, като се очаква да подобри качеството и достъпността на железопътния транспорт за българските граждани. Процедурата за избор ще се проведе в съответствие с Закона за обществените поръчки и ще бъде координирана от министъра на транспорта.
В случай на смяна на оператора, се планира трансфер на правата и задълженията към новия превозвач, включително и по отношение на работниците и служителите, като ще бъдат спазени определени социални стандарти за всички заети в предоставянето на услугата. Критериите за избор ще включват изисквания за продължителност, редовност, капацитет и качество на услугата.
Промените идват на фона на историческо събитие, след като пловдивската частна транспортна компания „Пимк“ получи лиценз за железопътен пътнически транспорт, ставайки така първият реален конкурент на БДЖ в този сегмент. „Пимк Рейл Експрес“ ЕООД, дъщерно дружество на „Пимк“, ще изпълнява превозите, което е знак за нарастващата конкуренция в сектора.
Това развитие подчертава ангажимента на България към модернизацията и ефективността на железопътния транспорт, с цел обслужване на над 30 милиона пътници годишно и предоставяне на висококачествени транспортни услуги на населението на страната.