Михаил Рангелов
Пловдивската транспортна група ПИМК е подала документи за лиценз за извършване на пътнически жп превози, като срокът за решение на транспортното министерство и ИА „Железопътна администрация“ (ИАЖА) изтича до две седмици, научи Транспортал. ПИМК вече има лиценз за товарен жп оператор и извършва успешна дейност от няколко години, а единия от съдружниците й – Пенко Несторов е председател на асоциацията на частните жп превозвачи.
ПИМК е една от приближените фирми до управлението на ГЕРБ, като получи на концесия за 27 години новопостроения интермодален терминал в Пловдив за смешната концесионна такса от 5 хиляди лева на месец.
Ако държавата откаже да даде лиценз за пътнически превози на ПИМК, то тогава компанията ще може да кандидатства директно за европейски лиценз през Европейската железопътна агенция.
Решението за пътническия лиценз на ПИМК ще е първото за новия директор на жп регулатора Любен Нанов, който наследи от дългогодишния си предшественик Веселин Василев една на практика разрушена структура с недостиг на капацитет и липса на кадри, а тези които са останали взимат най-ниското заплащане в цялата система на транспортното министерство.
По неофициална информация още няколко компании ще искат лиценз за пътнически жп превози. Една от тях е ТБД на Христо Ковачки, която има капацитет и техника и най-вероятно ще се насочи към регионални превози в района на Перник и Бобов Дол.
Другата компания е един от най-големите оператори в момента – Булмаркет, чийто собственик Станко Станков от години има проект за създаване на крайградска железница в Русе, като бъде направена връзка и с Гюргево. Любопитното е, че „Булмаркет“ наскоро закупи два румънски жп оператора, като може да ползва румънски лиценз за пътнически превози, който единствено се заверява в ИАЖА.
Интерес към пътническите жп превози са проявили и от една от големите световни компании за производство на жп техника, като обаче те ще участват най-вероятно в съдружие с частен български жп оператор.
Интересът към пътническите жп превози се повиши с оглед на изтичащия договор на БДЖ с държавата за извършване на социална жп услуга, по която компанията получава над 170 млн. лв. годишно от държавния бюджет. Новият договор трябва да бъде обект на тръжна процедура догодина, коментира транспортният министър Георги Гвоздейков, като начина на провеждане на процедурата зависи от резултатите на поръчано от МТС проучване на пазара на пътнически жп превози.
Възможно е поръчката да бъде обявена на лотове, което би позволило и на други компании да получат субсидии за извършване на регионални жп превози.