PIMK Rail нов жп превозвач през 2016 – товарните жп превози с ръст 20%

Бъдещето е на интермодалните превози

 
Компания с тирове ще е новият конкурент на БДЖ

 

Една от най-големите компании за международен автотранспорт в България – пловдивската ПИМК ООД ще е следващият лицензиран железопътен превозвач. Компания е сред най-големите за международен автомобилен транспорт у нас, базирана в Пловдив. Тя притежава повече от 700 влекача "Мерцедес", над 800 бордови и 100 хладилни полуремаркета, 100 хенгера и др. транспортни средства.

"През януари ще подадем документи за жп лиценз. Предвидили сме много сериозни инвестиции за навлизането ни в железопътния бизнес", заяви главният изпълнителен директор на компанията Илиян Филипов.

До момента компанията осигурява основната част от товарите по интермодалната жп линия Русе – Нюрнберг, Германия, която се обслужва от частния превозвач "ДБ Шенкер". От общо 35 ремаркета в композицията 23 са на ПИМК. Влаковете на ПИМК освен жп дестинацията Русе – Нюрнберг ще извършват и превози вътре в България.

"Бъдещето е на интермодалните превози и сме решени да навлезем сериозно в този бизнес. Вече сме поръчали на жп завода в Септември 17 двойни вагона, които трябва да са готови през Септември. От Германия ще ни бъдат доставени първите два чисто нови локомотива от "Сименс".Така PIMK съкращава голяма част от разходите си за гориво, пътни такси и командировъчни за водачите по маршрута България – Германия. След като PIMK регистрира жп превозвач, разходите й ще паднат допълнително. Освен поръчаните специални джоб-вагони и нови локомотиви, компанията вече има мобилен претоварач на полуремаркета.

В момента ПИМК всеки ден поръчва по един влак от БДЖ, който превозва по 1000 тона материал от кариерата на транспортната фирма в Куртово Конаре за сероочистващите инсталации на ТЕЦ "Марица 3". 

"Плановете ни са впоследствие освен собствените си товари да търсим външни клиенти и да растем", обясни шефът на ПИМК. Фирмата има интерес за оперирането на интермодалния терминал, който се строи в Пловдив и се очква да влезе в експлоатация през 2016г.

Очаква се пловдивската компания да получи лиценз до Великден, а БДЖ Товарни превози ще загуби пореден клиент, както наскоро стана с въглищата на енергийния бос Христо Ковачки. Той също си регистрира собствена жп фирма и вози товарите си сам.

Късат още бизнес от „Товарни превози” на БДЖ

С два нови локомотива и 17 нови двойни вагона лидерът сред тежкотоварните транспортни фирми у нас ПИМК атакува релсите между България и Германия, като в началото на 2016 г. ще получи лиценз за дейността си, съобщи за Nbox нейният управител Илиан Филипов. Очаква се в началото на януари освен държавната „БДЖ – Товарни превози”, ПИМК да стане четвъртата фирма, която ще отнеме дял и от без това свиващия се пазар на БДЖ. ПИМК купуват два чисто нови локомотива Simens, а от вагоностроителния завод в Септември са почти готови с новите 17 двойни вагона. Върху всеки от тях може да бъдат разположени по две ремаркета с товари. Пътят е от България през Румъния до Нюрмберг и това се води интермодален влак.

При посещението си в България турският премиер Давутоглу е отбелязал, че с избутването на бежанците от нашата граница, страната ни е отлично място за интермодални превози. Влошаващото се състояние на пътната ни инфраструктура обаче, както и очертаващото се постоянно поскъпване на таксите за преминаване на камиони вече е убедило турските превозвачи, които не използват морски транспорт да качват камионите си на влакови композиции.

С подобна цел бе изграден и Ро-Ла терминала на Драгоман, където бяха загробени над 4 млн. лв. още при първото управление на ГЕРБ. Тогавашния министър на транспорта Александър Цветков тържествено откри съоръжението, което не е работило нито ден. Още с встъпването си в длъжност като министър Ивайло Московски коментира, че това недомислие няма бъдеще.

За последните години продукцията, превозвана от БДЖ „Товарни превози” постоянно намалява: от 70 млн. тона в най-добрите години на 10 млн. тона рез 2014 г., за 2015 г. прогнозната стойност е 8 млн. тона, а за 2016 се очаква да спадне на 5 млн. тона. През март т.г. на кръгла маса по проблемите на железницата, Стоил Фердов, бивш зам.-министър на транспортаи дългогодишен шеф на железниците в периода отпреди 1989 г. коментира, че обемът товари, който обслужва в момента "БДЖ- Товарни превози", е колкото преди почти век, когато те са били 7 млн. тона годишно” В същото време компании като „Шенкер”, „БЖК”АД и „Рейл карго” постоянно набират скорост.

В последните седмици БДЖ само се отказа да спечели 120 хил. лв. с прости маневри на българо-гръцката граница с които да предостави на други превозвачи тегленето на 120 блокирани от бежанци вагони. Националният превозвач взима такса от 1000 лева само, за да стъпи на гръцка територия и да изтегли един вагон до българската част на релсите. Причината за това е междуправителствена спогодба между България и Гърция от 1966 г. според която транзитните влакове в България могат да се возят само от БДЖ. И тъй като Гърция, напук на европравилата, отказва да либерализира достъпа до своята жп инфраструктура за лицензираните европейски превозвачи, само БДЖ може да влезе в Гърция, да закачи блокираните от бежанците вагони на гръцко-македонската граница и да ги вкара у нас, за да ги даде на превозвач, който разполага с локомотиви. Но БДЖ не го прави. Една от причините е, че железницата няма локомотиви. В същото време другите превозвачи по нашите релси бележат ръст в превозените товари само за настоящата година около 20 на сто.

Липсата на кадри в автотранспорта е една от причините тежкотоварните превозвачи масово да се ориентират към железопътния транспорт, обясни Илиан Филипов. Въпросът не е в заплащането им, а че ги няма, свършват се – расте броят на старите водачи, а тези, на възраст между 21 и 30 години са около 20 процента от общия им брой, обясни Филипов и допълни, че обучението за най-високия клас водачи е около 4 хил.лв., държавна програма в този сектор няма и затова сумата е почти непосилна за някой, който цял живот би искал да върти волана по пътищата. Още в първите седмици на новата година новият частен автомобилно-железопътен-интермодален превозвач ПИМП ще стартира официално своята работа.

През 2015 година железопътния бизнес в България се развива отлично. Всички частни компании в сектора ще приключат годината с двуцифрен ръст на приходите и извършената работа. Единственото изключение от тази тенденция е държавната БДЖ, която не спира да губи клиенти и пазарен дял.

Оптимистични са очакванията за 2016%, да продължи добрата тенденция с ръст до 20% на товарните жп превози

Източник: nbox.bg ; Клуб Z

 

 

 

 

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]