Половината от AM„Струма“ през Кресна ще мине върху стария път

Половината от автомагистрала „Струма" в най-тежкия участък – през Кресненското дефиле между Крупник и Кресна, ще бъде изградена върху стария първокласен път Е-79, съобщи „Монитор". Идеята е да се спестят пари и време.

Новият вариант на трасето ще позволи при изграждането да се мине без периодични затваряния на сега използвания път. Първо ще се построи новото платно с 2 ленти и по него ще се пусне движението двупосочно. След това старото първокласно шосе през дефилето ще се реконструира основно. На места, където е възможно, ще се изгради и допълнителна трета аварийна лента и ще се разширят тунелите. От разположението на трасето, което ще бъде избрано за изпяло новото платно ще зависи дали по основно обновения стар път ще върви трафикът от или за Солун, обясняват експерти. Според тях този вариант, предвиждащ физическо разделяне на по-голямо разстояние на двете платна в най-тежкия участък през дефилето ще позволи цялата автомагистрала „Струма" да бъде готова най-късно до 2020 г. По този начинще се намалят рисковете от загуба на евросредства.

Пътните експерти смятат, че от природозащитните неправителствени организации ще подкрепят новия вариант, защото трасето засяга минимално защитени територии и местообитания. До края на годината обаче със сигурност търгът за лот 3.2 на „Струма" през Кресна няма да може да мине. Тепърва ще трябва да се подготвя технически проект за него. Предполага се, че процедурата ще може да тръгне най-рано през 2017 г., защото трябва да се прави и ОВОС на новите трасета и да се подготвят апликационните форми.

От средата на миналия месец всички подробности, засягащи лот на аутобана към Кулата се гледат детайлно от всички експерти на пътното ведомство. Привлекли сме и външни проектанти и вече сме намерили много възможности за оптимизация на трасето, уточниха неофициално от АПИ. Подобно физическо разделяне на платната на скоростните шосета или автомагистралите се прилага в района на Алпите и е подходящо за зоната по протежение на Кресненското дефиле, казват пътни експерти. Един от първите идейни проекти за най-тежката част на лот 3 на аутобана предвиждаше изграждането на дълъг 15 км тунел. Заради високата сеизмичност на района и големите разходи за изграждане и поддръжка на съоръжението държавата се отказа от този вариант. Последва предложение за изграждане на 4-лентовия път върху сегашния Е-79, но това щеше да доведе до големи затруднения в трафика по време на строителството.Новият, по-бърз и икономичен вариант, който сега се обсъжда, тепърва ще трябва да получи одобрение от ЕК. Спестените пари ще бъдат насочени за изграждането на автомагистрала между София и Калотина и дострояването на част от „Хемус".

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]