Предизвикателствата за метрото през тази година
Предизвикателствата на 2014 г.
2014 г. беше много трудна от гледна точка на климатичните условия – беше най-дъждовната от последните 30 години със 120 дни с валежи. Участъкът до летището в по-голямата си част се изгражда по открит способ и времето пряко влияеше върху строителството. (Подземният участък е само около 240 – 250 м.) През 2014 г. се завършваха конструкциите, понякога се изпомпваха води от котлованите, обработваха се основите. Да се работи в тези тежки условия беше голямо предизвикателство. Фирмите успяха да се справят, имаше закъснения на места, впоследствие закъснението се компенсира. Конструкциите по цялото трасе вече са изпълнени. Остават довършителни работи и монтаж на оборудване. До края на януари приключва монтирането на оборудването и постепенно започва подаването на напрежение в отделните станции и участъци. Февруари влиза първият пробен влак в метрото. Февруари – март – изпитания, в края на март – Държавна приемателна комисия. Това е за участъка до летището.
Подобна е схемата и за участъка до Бизнес парка. Тук влиянието на климатичните условия е по-малко, защото основната част от трасето – тунелите и МС 14 и МС 15 в "Младост", се изграждат по милански способ – градят се стени и покривна плоча и започва да се копае отдолу. Валежите се усетиха при строителството на МС 16 при Бизнес парка, защото тя се строеше по открит способ.
Лотът в "Младост" започна с 6 месеца по-късно от този до летището, избра се подземният метод, сега работите по него вече се изравняват с тези лот 1 до летището. Трябваше и бързо да възстановим и бул. "Ал. Малинов", който вече е с 2 платна с по 3 ленти вместо с по две ленти, широки тротоари от по 3 метра с унипаваж вместо 1 м, LED осветление.
Причината миланският способ да не се приложи и в жк "Дружба" за трасето до летището е наличието там на много подпочвени води.
Второто важно за 2014 г. е възстановяването на терена и пространството над трасето на метрото. В "Дружба" беше обновен бул. "Кръстьо Пастухов" между бул. "Списаревски" и "Искърско шосе" от "Трейс груп холд". Изгражда се първият участък на ул. "Обиколна", който съвпада с трасето на метрото и е с дължина 900 м, изпълнител е компанията "Станилов".
В "Младост" над метрото от бул. "Сахаров" до ул. "Балан" при "Хит", както казах, се изгради новият бул. "Ал. Малинов". С изграждането на метрото се облагородяват и териториите, през които то преминава.
Досега метрото е усволило 95% от средствата по етап 3 от разширението към Бизнес парка и към летището, казаха от управляващия орган на ОП "Транспорт".
През 2015 г. по етап 3
Метрото има 18 системи за управление и функциониране. Миналата година се достави цялото оборудване за тези системи. На 26 януари е супервизията за подаване на напрежение и за двата лота. В тази част от дейностите двата лота вървят паралелно, изключение прави МС 16 при Бизнес парка. Приключва архитектурното оформление, довършителни работи остават до входовете на метростанциите. От тези два лота стана ясно, че е трудно да се правят довършителни работи през зимно-пролетния сезон. Но този път стана така.
За изпитанията метрото се затваря, затова от 5 януари вече има началник станция, ръководител на движение за пропускателния режим. Периодът на подаване на напрежение е със строг режим на достъп, само ангажираните с тези дейности имат право да влизат в метростанциите и метротунелите. Процедурите за захранване и подаване на напрежение започнаха на 20 януари. В тази част фирмите, които доставят оборудване, са от всички краища на света – Австрия, Италия, Германия, Канада, Англия и т.н.
Метростанциите към летището
И в тази част от метрото има интересни решения.
МС 20 "Дружба" е със зелени закалени стъкла и бежов еталбонд по тавана, подовите настилки са усилен гранитогрес в кафяво-бежово, подходящ за големи пътникопотоци. Поставено е LED осветление тип луна и линейни допълнителни осветителни тела над зелената ивица. Входовете са със специално покритие. Автор на архитектурното оформление е арх. Красен Андреев. На тази метростанция ще има керамично пано, което изобразява околния пейзаж с езерото. МС 20 е между "Дружба 1" и Дружба 2". Комплексът е дълъг и в този район метрото минава напречно – това не е трамвай, за да се вие из комплекса. До метрото ще има довеждащ транспорт. В комплекса има три булеварда, по тях ще се движи довеждащ транспорт.
Сега се изгражда и подземната връзка между МС 19 на "Цариградско шосе" и "Дружба 2" от "Станилов". Разрешението за строеж влезе в сила в средата на декември, независимо че е от 15 ноември. Този участък с 205 м подземна пешеходна връзка и траволатор и 40 м тротоари на открито ще е готов малко след завършването на метрото до летището и до Бизнес парка.
МС 21 "Искърско шосе" е с шест входа – от двете страни на бул. "Кръстьо Пастухов" и северно от "Искърско шосе", на самото "Искърско шосе", шестата е на жп линията, където жп гарата вече е готова. Метростанцията е със сиво-бежов гранитогрес и тъмнолилав гранитогрес и е известна като Лилавата станция. Таванът е в подобни цветове, перонът е на сектори, настилките са от сив усилен гранитогрес. Автор е на архитектурното оформление е арх. Косев.
22 МС "Софийска света гора" е надземна, на естакада с дъгообразна покривна конструкция със стоманени рамки, обшита с еталбонд и с ламаринено покритие. Настилките са гранитогрес, има облицовки, над остъкляването е еталбонд, и покривното покритие е кафяво-сиво-бежово. Металните профили са зелени и може да бъде наречена зелената метростанция. Архитектурното оформление е на "Ателие Серафимови".
МС 23 е на летище София, архитектурното оформление е на Ирен Дерлипанска. В четири големи кашпи "ще живеят" големи дървесни видове, които заедно със статуята на Орфей, изработена от Крум Дамянов, ще посрещат и изпращат пътниците на летището.
Променихме проекта за метростанция 23 още през 2013 г. по желание на летището. Бяхме предвидили 180 м опашка в края на трасето, но летището искаха да имат територия за разширяване на терминала на изток. Затова повдигнахме трасето на нивото на летището, така отпадна необходимостта от ескалатори и асансьори.
Метростанциите към Бизнес парка
МС 14 е на "Ал. Малинов", тя е с архитектурно оформление на Ирен Дерлипанска с гарнитогрес като мрамор – бял с бежови нишки, по стената облицовките наподобяват стебла на дървета и зелени кръгове от еталбонд – като корона на дърветата. Подът е покрит с гранит и усилен гранитогрес. Осветителните тела като камбани висят на индивидуални носачи.
МС 15 е пред "Хит", облицовката е от различен гранитогрес, който наподобява градска застройка, подът е от усилен гранитогрес, таванът на пероните е с еталбонд и осветителни тела. Оформлението е на Ирен Дерлипанска.
МС 16 при Бизнес парк София е на архитектите Фарид и Елена Пактиавал. Тя е разположена под река. Стените са бежови, има пана от закалено стъкло в бежово-кафяво, еталбонд, настилката е гранитогрес.
Над метростанцията има два етажа подземен паркинг. Той ще бъде завършен след пускането на метрото в експлоатация след споразумение между Столичната община и Бизнес парка.
Метропроекти от ОПТТИ 2014 – 2020.Удължаването на втори метролъч до "Хладилника"
Във втория програмен период на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 влизат два проекта – разширението на втори метродиалетър от МС "Джеймс Баучер" до "Хладилника" и третият метролъч в централната градска част.
Трасето под "Черни връх" и МС "Витоша" при "Мол Парадайз" е с дължина 1300 м. Стартира през август – септември 2014 и ще завърши през лятата на 2016 г. (юни). 200 м от дължината е опашка – линеен пункт. Цената на този лот е 21.5 млн. евро, което е ниска цена.
Първоначално в проекта се предвиждаше транспортен тунел за потъването в него на бул. "Черни връх" при кръстовището с бъдещия бул. "Тодор Каблешков". По сегашния проект се предвижда транспортен тунел, но за потъването на бул. "Тодор Каблешков" с дължина 15 м. Не се знае кога булевърдът ще бъде осъществен, но отсега този факт е предвиден в конструкцията – в средата на бул. "Тодор Каблешков" по следата на бъдещия трамвай. Конструкцията е усилена, направени са специални понижения.
За третия метродиаметър
На 22 януари отворихме офертите за търга от третия метродиаметър за централната градска част (виж подробности на стр. 15).
Той започва от Малък градски театър "Зад канала" и стига до подножието на "Овча купел" – четири позиции, като 3 от тях са за метростанции, а 1 за тунела с ТБМ. Иска ни се, ако се спестят средства, да подготвим още два участъка с 2 метростанции – на бул. "Владимир Вазов" и на "Монтевидео". Стъпим ли на тези две трасета, значи сме помогнали на хората от "Левски" и "Овча Купел". След обсъжданията се промени метростанцията на бул. "Владимир Вазов" – по-рано беше открита, но сега е подземна. Промените са отразени . Иска ни се тези два участъка да бъдат проектирани през 2015 г. Тази година ще започнем и строителството на третрия метродиаметър.
Изграждането на третата метролиния ще е още по-тежко от втората. Досега за единица мярка се смяташе метростанция "Сердика 2". Но сега метростанцията на Орлов мост ще е още по-трудна за реализиране – има повече подземни води, друга технология на строителството. Подлезът, който излиза на "Сан Стефано", става вход на метрото от третата линия .
Трудна ще е и станцията при НДК, където се прави връзка с втори метролъч – западно от кръстовището на бул. "Витоша" и "Патриарх Евтимий". При "Красно село" няма да е лесна, защото заедно с нея ще правим и подземното преминаване на ул. "Житница" под бул. "Цар Борис ІІІ".
Новите метровлакове
Стартирахме и поръчката за метровлакове от ново поколение за третия метролъч. Те ще се движат с машинист, но ще има опция да вървят и без него. Системата за автоматика няма да е сегашната, която е дискретна, на блок участъци, като се подава сигнал до всеки блок участък, където се входират скоростите. Тя ще е с радиосистема, а всяка точка ще си задава параметрите като GPS. Тя е съвременна и модерна и изисква нов тип оборудване.
Източник: Stroitelstvo.info