Столичният автотранспорт търси 150 шофьори, които да обслужват линиите на градския транспорт. Толкова не достигат в момента в общинския автобусен превозвач.
Криза за шофьори има и за тролейбусните линии, които се обслужват от другото общинско транспортно дружество „Столичен електротранспорт“ ЕАД, съобщи „24 часа“.
Причината за липсата на кадри е, че за шофьорите в градския транспорт по европейски регламент се изисква категория D.
Тя обаче дава право на управление на тежкотоварни камиони и повечето шофьори предпочитали да станат тираджии заради по-високото заплащане, обясниха експерти.
Засега проблем с намирането на ватмани няма, тъй като те могат да работят само с B категория, освен специалното свидетелство за управление на мотриси, което се изисква.
По-трудно успява да събере нужните кадри и третото общинско транспортно дружество „Метрополитен“ ЕАД. Там криза за машинисти няма, но се търсят общо 400 различни специалисти, които ще обслужват новата трета линия на метрото.
„По-трудно намираме кадри. Сега ни отнема повече време, отколкото при пускането на втората линия, но се справяме“, каза шефът на „Метрополитен“ ЕАД проф. Стоян Братоев.
За 12-те станции на третата линия, първите осем, от които ще бъдат пуснати през есента и зимата на 2019 г.,
се търсят 60 машинисти, ръководители на движението, диспечери, ремонтен персонал и други специалисти.
В опит да задържи шофьорите и да направи работата в градския транспорт по-атрактивна Столичната община и транспортните синдикати са започнали преговори за увеличение на заплатите.
За разговорите съобщи в петък столичният кмет Йорданка Фандъкова по време на пускането на поредните 30 нови автобуса, които ще обслужват най-дългата линия в града – 111, която свързва кварталите „Люлин“ и „Младост“.
„Коментираме транспортната рамка за 2019 г. с партньорите ни от синдикатите. Преговаряме за условията за работа на шофьорите. Много е важно да можем да ги задържим, защото работата е много тежка. Планираме и покачване на заплащането“, каза Фандъкова.
Вече е имало една среща между общината и синдикатите, които са поискали 20% увеличение на заплатите, разказаха присъствали на разговорите.
Дали искането им ще бъде удовлетворено, или повишението ще е например с 10%, колкото ще е увеличението на заплатите на работещите в бюджетния сектор, ще стане ясно по време на преговорите, които ще продължат след Нова година.
Липса на кадри има и в „Столичен електротранспорт“, който обслужва тролейбусните линии в столицата.
Увеличението на заплатите обаче няма да е само за шофьорите, а за всички работещи в сферата на столичния градски транспорт. Става дума за около 7000-8000 служители на общинските дружества „Столичен електротранспорт“, „Столичен автотранспорт“, „Метрополитен“ и Центъра за градска мобилност.
В момента средната брутна заплата на шофьорите в „Столичен автотранспорт“ е около 1800 лв.
В нея обаче влизат нощен труд, социални придобивки и други.
Шофьорите в общинското дружество са 1200, а недостиг от около 150 души има общо за трите поделения.
Над 1700 лв. пък е средната брутна заплата на ватманите и шофьорите на тролейбуси в „Столичен електротранспорт“.
Около 1800 лв. средна брутна заплата получават машинистите в „Метрополитен“.