Пристанище Бургас и апетитите на братя Домусчиеви

Транспортният сектор в България се очертава като новата златна кокошка. След харизването на тол системата на чуждестранното дружество, което я изгради, сега сме свидетели как се подготвят концесии на редица речни и морски пристанища. Любопитно е защо в едни случаи държавата решава да монополизира цели бизнеси (лотарията), или да придобива предприятия (”Авионамс”), защото очевидно са доходоносни и перспективни. В други случаи, както е с много от концесиите в страната, се отказва от възможностите и печалбите. Така огромни средства отиват не в държавната хазна, а в частни джобове и банкови сметки

Вчера Фрог разказа, че държавата готви за концесии 8 морски и речни пристанища в градовете Видин, Русе, Варна и Бургас. От раздадените концесии до сега е почти ясно кой ще получи новите терминали. За Бургас прогнозите категорично клонят към братята Кирил и Георги Домусчиеви.

Колкото и да печелиш от държавата, винаги може още повече

Според закона за концесиите получилият правото да използва държавната собственост има право да получава приходите от стопанската дейност. Тези средства не отиват в държавния бюджет, а в частните сметки, които понякога дори са офшорни.  За пред обществото спечелилият концесията е длъжен да опазва и поддържа обекта на концесията, като изпълнява предложената инвестиционна програма, а дори може да изпълнява строителство за своя сметка, освен ако е забранено от концедента. В случая в Бургас очевидно не е, въпросът е кой плаща сметката.  Ето с какви ресурси разполагат двете пристанища:

Пристанищен терминал „Бургас Запад“ е с площ от 641 499 кв. м. и на него са разположени 6 кейови места. Общата дължина на кейовия фронт е 958 м., а максимално допустимото газене е 11.00 м. Разполага с 442 410 м2 открита складова площ и 31 350 м2 закрити складове. На територията на терминал Бургас Запад се обработват генерални товари, насипни товари, зърнени товари и контейнери. 24-то корабно място разполага с конвейерна система с прилежащи складове, за товарене на насипни (зърнени) товари. Системата е с голяма производителност – 8 000 / 11 000 тона товари за 24 часа в зависимост от относителното тегло на товарите. Там е разположен Хладилен склад със застроена площ 7 000 кв. м. В него могат да се съхраняват различни хранителни стоки, неизискващи специален температурен режим. Складът е сертифициран от БАБХ. Складова база “Лозово” разполага със 71 000 м2 открита складова площ и 20 250 м2 закрити складове. Има добре развита пътна и коловозна мрежа.


.
Снимка: В наши дни някогашната „Тютюнева магазия”. Източник: morskivestnik

Пристанищен терминал „Бургас Изток 2“ е с площ от 419 468 кв.м. и на него са разположени 9 кейови места и 1 пирс. Общата дължина на кейовия фронт е 1 592 м., а максимално допустимото газене е 14.60 м., което позволява акостиране на крупнотонажни кораби тип „Panamax”. Пристанищният терминал в защитен от вълнолом с дължина 1 260 м., което позволява извършването на пристанищни услуги дори при лоши атмосферни условия.
Терминал „Бургас Изток 2“ разполага с 163 000 кв. м. открита складова площ и 6 000 кв. м. закрити складове.

От сайта на „Пристанище Бургас“ ЕАД – дружеството, което в момента стопанисва терминал „Бургас-Изток 1“ научаваме, че дружеството извършва дейността си на един вътрешно – административно обособени терминал  – Терминал Изток 1, който разполага с 14 корабни места с обща дължина 1965 м и максимално допустимо газене 10 м. Най-големият кораб, заставал на кейовете в пристанището е м/к “Zetland”, с максимална дължина 267 м, газене преди петте облекчаванията на рейда – 17,65 м и товар на борда 143 000 тона желязна руда от Бразилия.  Този кораб е и най-големият кораб посетил пристанищата на Република България. Най-големият круизен кораб, обслужен на Морска гара Бургас пък е „Emerald Princess” с три хиляди пасажери на борда. Той е Grand клас круизни кораби и е с внушителни параметри: 290 м. дължина, 36 м. широчина, 113 561 бруто-регистров тонаж .

Според документацията от спечелилият кандидат, който трябва да направи анализите на територията на терминал „Бургас – Изток 1“ има следните обекти:

.

Транспортния сектор като новата златка кокошка – концесията на летище София

Изборът на концесионер на летище „София“ се обжалва.  Изненадващ за мнозина се оказа изборът на „Соф кънект“, в който акционери са фондът Meridiam и строителната компания „Щрабаг“, а консултант е летище Мюнхен. Има и сериозни съмнение, че до този избор се е стигнало след лобизъм на силни местни бизнес интереси. Най-често спряганите имена са на Делян Пеевски и Кирил Домусчиев. Връзки с местни лица бяха отречени от обединението, но за тях говорят трима източници, близки до процедурата, пише и „Дневник“.

„Капитал“ изчисляват, че спечелилата оферта е третата по сила на база годишното плащане към държавата, което е с тежест 55% и се нарежда на последно място като абсолютна стойност на инвестициите. Предимството, което осигурява изборът на „Соф кънект“ е техническата им оферта. Предложението на победителя предвижда той да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро. Към тази сума се добавя и исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане.

Всичките четирима неизбрани участници в конкурса обжалват класирането, според което на първо място излиза консорциумът „Соф Кънект“.  Фактът, че всички кандидати в процедурата, получили по-малък брой точки, не говори никак добре за работата на комисията оценяваща предложенията и категорично засилва съмненията за намеса и влияние в избора.

Frognews.bg

ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…