Притесняват се, че България може да стане тапа в жп превозите от Запада към Изтока

 

“Дойче бан интернешънъл” може да стане мениджър на българските железници.

Миналата седмица от компанията, която е дъщерна на немските железници “Дойче бан”, са поискали среща с премиера Пламен Орешарски. Инициативата е била тяхна, каза за “24 часа” зам.-министърът на транспорта Антон Гинев.

Премиерът Орешарски е предложил компанията не само да консултира, но и да е мениджър на БДЖ и на НКЖИ.

Той е настоял за разлика от досегашните консултантски услуги, “Дойче бан интернешънъл” да участва като мениджър, дали в сянка, или директно, предстои да се уточнява, каза Гинев.

Германия е загрижена за състоянието на българската железница, защото страната ни може да се превърне в тапа по пътя на жп превозите от Европа към Близкия изток, каза зам.-министърът. Това е довело немските експерти у нас.

Зам.-министърът заяви, че не знае дали визитата на немската компания има нещо общо с кредиторите на БДЖ, които са най-вече немски банки. “Дори да е така, ние имаме интерес от това”, каза той и обясни, че БДЖ е загубила доверието на банките и се предвижда немската компания да се включи в преговорите.

Вижданията на експертите, които е изпратила немската железница, включват изготвянето на нов план за оздравяване на БДЖ. И дори връщането на БДЖ и Националната компания “Железопътна инфраструктура” в една холдингова структура, каза Гинев.

За разлика от най-големите железници – френската, германската, австрийската, които не са разделили релсите от влаковете в отделни компании, България бе сред първите, които въведоха първият либерализационен пакет в жп транспорта и раздели двете компании.

“Дойче бан” иска да докаже, че интегрираният модел е по-добрият, защото не прекъсва технологични връзки, смята Гинев. Възможно било да го направят и у нас.

Министерството на транспорта ще изпрати тази седмица исканата от “Дойче бан интернешънъл” информация за БДЖ и НКЖИ, за да може компанията да изготви офертата си. Още не се знае колко биха стрували услугите им. Обаче се обмисля вариант да им се плаща с европейско финансиране.

Предстоящата оставка на правителството и късият период, в който сегашният екип на министерството ще управлява, може да затрудни контактите. До изборите и до новото правителство обаче можело да се подготви качествено задание, така че новият кабинет да получи готов вариант за преструктуриране на жп транспорта. И бъдещите управляващи в министерството да започнат реформите.

При всички случаи ще са необходими законодателни и нормативни промени.

 

Антон Гинев, зам.-министър на транспорта:
На чуждите мениджъри
може да се плаща с европари
Германия има нужда от добра железница у нас

– Г-н Гинев, министерството на транспорта ли покани “Дойче бан интернешънъл”?

– Не, срещата беше по тяхна инициатива при премиер – министъра. “Дойче бан” не са били в България от 2008 г. Тогава имахме определени интереси за съвместна работа в железопътния транспорт. Те се оглеждаха и питаха за приватизация на товарните превози. И какви са възможностите за участие в конкурсите за техническа помощ при инфраструктурните проекти.

– Там парите са малко.

– Не, не са малко. Тогава готвехме проекти за железопътния транспорт по оперативната програма. Но “Дойче бан” като консултация и проектиране дават качествена, но скъпа услуга. И с ценовите си предложения не можаха да спечелят. Сега се появиха по своя инициатива.

– “Дойче бан” интернешънъл е дъщерна на “Дойче бан”, която е 100% на немската държава, нали?

– Да, така е.

– Заради дълговете, които БДЖ има към немски банки, ли се появиха?

– Не толкова заради дълговете на БДЖ, колкото заради дългосрочния им интерес от жизнеспособна жп мрежа и железница в България. Защото, ако тук се задълбочат проблемите, ще се явим като препятствие пред качествената връзка между Западна Европа и Близкия изток.

– Това е във връзка с тунела под Босфора, със скоростни жп пътища към нашата граница?

– Да, всички инфраструктурни проекти, които се работят. Интересите на германците са тук да има една работеща железница. Те имат и дъщерно предприятие в България “ДБ Шенкер”, което е товарен превозвач, но това не пречи да се създават качествени конкуренти. Уточнихме се да им дадем информацията, която им е необходима.

– За какво?

– За оформяне на едно предложение за консултантска услуга, която ще бъде в няколко посоки – финансово оздравяване на БДЖ, а защо не и участие в преговорите с кредиторите като консултанти, включващо и нова оздравителна програма на БДЖ и такова преструктуриране на жп сектора, което да позволи интегрирана жп система в България.

– Какво означава това?

– Би могло да означава обединяване по някакъв начин на технологичните връзки в жп транспорта – обединяване на НКЖИ и БДЖ.

"Дойче бан интернешънъл" с 2000 проекта в 100 държави

Коя е “Дойче бан интернешънъл”? Тя е дъщерна компания на немските железници “Дойче бан”. Предлага инженерингови и консултантски услуги.

В момента работят в Грузия. Създават железниците на Обединените арабски емирства и на Катар. Проектират, строят жп линии, пишат нормативната база и просто дават правилата, казват запознати с тяхната дейност. Компанията работи и в страните от Източна Европа.

Фирмата е основана през 1966 г., става ясно от сайта ѝ. Основните дейности са в три насоки: инженеринг, системно консултиране и бизнес консултиране.

Дейностите, свързани с инженеринга, са насочени към изготвяне, проектен мениджмънт и строителен надзор на инфраструктурни проекти.

Системното консултиране включва техническо консултиране за интегрирани и междутранспортни решения за всички видове транспорт.

Предлагат съвети на мениджмънта на цялостната жп система, мобилност и логистика – от стратегия и концепция на проекта до доходоносност и оптимизация на процеса.

Клиентите ѝ са обществени организации, национални и частни жп компании, регионални и общински транспортни оператори, индустриални предприятия, частни инвеститори, финансови институции.

Оборотът на “Дойче бан интернешънъл” за 2013 е 145 милиона евро. През годините е осъществила повече от 2000 проекта в над 100 държави за обществения сектор или за частни клиенти.

Източник: http://www.24chasa.bg, 21.07.2014г.

Автомобилен транспорт

Новите електромобили Citroen за 6000 евро вече излязоха на пътя

Градският електрически автомобил Citroen Ami, представен от френската марка през февруари тази година, стана част от автопарка на услуга под наем. Самата кола е невероятно компактна. Размерите й са: дължина […]

Автомобилен транспорт

Българин надмина Tesla с електромобил, който вдига 500 км/ч и изминава 1000 км

Българин създаде нов уникално бърз спортен електрически автомобил, който вдига близо 500 километра в час и е с мощност от над 5000 конски сили. За сравнение един от най-продаваните електромобили […]

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]