“Дойче бан интернешънъл” може да стане мениджър на българските железници.
Миналата седмица от компанията, която е дъщерна на немските железници “Дойче бан”, са поискали среща с премиера Пламен Орешарски. Инициативата е била тяхна, каза за “24 часа” зам.-министърът на транспорта Антон Гинев.
Премиерът Орешарски е предложил компанията не само да консултира, но и да е мениджър на БДЖ и на НКЖИ.
Той е настоял за разлика от досегашните консултантски услуги, “Дойче бан интернешънъл” да участва като мениджър, дали в сянка, или директно, предстои да се уточнява, каза Гинев.
Германия е загрижена за състоянието на българската железница, защото страната ни може да се превърне в тапа по пътя на жп превозите от Европа към Близкия изток, каза зам.-министърът. Това е довело немските експерти у нас.
Зам.-министърът заяви, че не знае дали визитата на немската компания има нещо общо с кредиторите на БДЖ, които са най-вече немски банки. “Дори да е така, ние имаме интерес от това”, каза той и обясни, че БДЖ е загубила доверието на банките и се предвижда немската компания да се включи в преговорите.
Вижданията на експертите, които е изпратила немската железница, включват изготвянето на нов план за оздравяване на БДЖ. И дори връщането на БДЖ и Националната компания “Железопътна инфраструктура” в една холдингова структура, каза Гинев.
За разлика от най-големите железници – френската, германската, австрийската, които не са разделили релсите от влаковете в отделни компании, България бе сред първите, които въведоха първият либерализационен пакет в жп транспорта и раздели двете компании.
“Дойче бан” иска да докаже, че интегрираният модел е по-добрият, защото не прекъсва технологични връзки, смята Гинев. Възможно било да го направят и у нас.
Министерството на транспорта ще изпрати тази седмица исканата от “Дойче бан интернешънъл” информация за БДЖ и НКЖИ, за да може компанията да изготви офертата си. Още не се знае колко биха стрували услугите им. Обаче се обмисля вариант да им се плаща с европейско финансиране.
Предстоящата оставка на правителството и късият период, в който сегашният екип на министерството ще управлява, може да затрудни контактите. До изборите и до новото правителство обаче можело да се подготви качествено задание, така че новият кабинет да получи готов вариант за преструктуриране на жп транспорта. И бъдещите управляващи в министерството да започнат реформите.
При всички случаи ще са необходими законодателни и нормативни промени.
Антон Гинев, зам.-министър на транспорта:
На чуждите мениджъри
може да се плаща с европари
Германия има нужда от добра железница у нас
– Г-н Гинев, министерството на транспорта ли покани “Дойче бан интернешънъл”?
– Не, срещата беше по тяхна инициатива при премиер – министъра. “Дойче бан” не са били в България от 2008 г. Тогава имахме определени интереси за съвместна работа в железопътния транспорт. Те се оглеждаха и питаха за приватизация на товарните превози. И какви са възможностите за участие в конкурсите за техническа помощ при инфраструктурните проекти.
– Там парите са малко.
– Не, не са малко. Тогава готвехме проекти за железопътния транспорт по оперативната програма. Но “Дойче бан” като консултация и проектиране дават качествена, но скъпа услуга. И с ценовите си предложения не можаха да спечелят. Сега се появиха по своя инициатива.
– “Дойче бан” интернешънъл е дъщерна на “Дойче бан”, която е 100% на немската държава, нали?
– Да, така е.
– Заради дълговете, които БДЖ има към немски банки, ли се появиха?
– Не толкова заради дълговете на БДЖ, колкото заради дългосрочния им интерес от жизнеспособна жп мрежа и железница в България. Защото, ако тук се задълбочат проблемите, ще се явим като препятствие пред качествената връзка между Западна Европа и Близкия изток.
– Това е във връзка с тунела под Босфора, със скоростни жп пътища към нашата граница?
– Да, всички инфраструктурни проекти, които се работят. Интересите на германците са тук да има една работеща железница. Те имат и дъщерно предприятие в България “ДБ Шенкер”, което е товарен превозвач, но това не пречи да се създават качествени конкуренти. Уточнихме се да им дадем информацията, която им е необходима.
– За какво?
– За оформяне на едно предложение за консултантска услуга, която ще бъде в няколко посоки – финансово оздравяване на БДЖ, а защо не и участие в преговорите с кредиторите като консултанти, включващо и нова оздравителна програма на БДЖ и такова преструктуриране на жп сектора, което да позволи интегрирана жп система в България.
– Какво означава това?
– Би могло да означава обединяване по някакъв начин на технологичните връзки в жп транспорта – обединяване на НКЖИ и БДЖ.
"Дойче бан интернешънъл" с 2000 проекта в 100 държави
Коя е “Дойче бан интернешънъл”? Тя е дъщерна компания на немските железници “Дойче бан”. Предлага инженерингови и консултантски услуги.
В момента работят в Грузия. Създават железниците на Обединените арабски емирства и на Катар. Проектират, строят жп линии, пишат нормативната база и просто дават правилата, казват запознати с тяхната дейност. Компанията работи и в страните от Източна Европа.
Фирмата е основана през 1966 г., става ясно от сайта ѝ. Основните дейности са в три насоки: инженеринг, системно консултиране и бизнес консултиране.
Дейностите, свързани с инженеринга, са насочени към изготвяне, проектен мениджмънт и строителен надзор на инфраструктурни проекти.
Системното консултиране включва техническо консултиране за интегрирани и междутранспортни решения за всички видове транспорт.
Предлагат съвети на мениджмънта на цялостната жп система, мобилност и логистика – от стратегия и концепция на проекта до доходоносност и оптимизация на процеса.
Клиентите ѝ са обществени организации, национални и частни жп компании, регионални и общински транспортни оператори, индустриални предприятия, частни инвеститори, финансови институции.
Оборотът на “Дойче бан интернешънъл” за 2013 е 145 милиона евро. През годините е осъществила повече от 2000 проекта в над 100 държави за обществения сектор или за частни клиенти.
Източник: http://www.24chasa.bg, 21.07.2014г.