Проф. Чавдар Колев: Над 90% от свлачищата се дължат на човешката дейност

„В абсолютно никакъв случай не ни е виновна природата, нито дъждът като част от нея. Даваме си сметка от колко милиона години по нашите земи вали дъжд, топи се сняг, разливат се реки и т.н. Но поне 90% от свлачищата в съвременния свят имат антропогенен произход – дължат се на недобре преценена човешка дейност.“ Това заяви в проф. Чавдар Колев, преподавател във Висшето транспортно училище „Т. Каблешков” и експерт по геозащита.

За свлачищата по пътищата предпоставките са три – непълни проекти при нови участъци, лошо изпълнение на откосите и липса на поддържане по време на експлоатацията, подчерта проф. Колев пред БНР.


Срутването на скални маси и търкалящи се камъни по пътища и жп линии е абсолютно недопустимо явление например в Австралия, позова се експертът на своя статия по темата. По думите му в Австралия правят високи откоси от по 25-30 метра с идеално гладки повърхнини. „В резултат на което в скалата не остават никакви предпоставки за концентрация на напрежение. /…/ Има ли ръбове, има ускорено разрушаване.“


„В Австралия мрежи няма. Дават малко повече пари при строителството. Прецизно гърмят, майсторски гърмят, каквито майстори има и у нас. След това престъргват и няма мрежи. Имаш малко по-високи строителни разходи, след това за 100 години имаш нула експлоатационни разходи“, поясни проф. Чавдар Колев.


Мрежата сама по себе си не е укрепително, а предпазно съоръжение, изтъкна той.


Теорията и практиката са напреднали много, а родният опит изостава от добрите примери, посочи преподавателят.


Преди няколко години е била изготвена програма за приоритетни свлачища и укрепването им. „Започнаха няколко обекта, оттук нататък работим след причината“, коментира Чавдар Колев.


Свлачището в Елисейна, потенциалът за него, са известни много отдавна, заяви той. „Чакахме да падне и сега излезе приоритетно.“


Проф. Колев оспори и обявената цена от 10 милиона лева за разчистването на терена на свлачището край Елисейна.


„Оставам с впечатлението, че първо се измисля числото, след това обекта, подписва се договор и накрая се търси с какви дейности да бъде този договор подплатен. Инвестиционният процес у нас в това отношение е порочен.“


Надзорните фирми са се превърнали в селски кметове, „както и в придворни, услужливи“, заяви още проф. Чавдар Колев.

източник: https://frognews.bg/novini/prof-chavdar-kolev-nad-90procenta-svlachishtata-daljat-choveshkata-deinost.html?fbclid=IwAR1BKDL8qJimm6Ro7tJvsGYVNaWGtHnmUTD5v3gOVK0oJWvsbxO4kSWzfRE

ЖП транспорт

София посреща Железопътен форум 2024: Международни експерти обсъждат бъдещето на жп оперативната съвместимост

ноември 6, 2024

На 8-9 ноември 2024 г. в София ще се проведе “Железопътен форум 2024” на тема “Бъдещето на железопътната оперативна съвместимост: 25 години опит …