На 23 март Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия изпрати писмо до Министерство на Транспорта информационните технологии и съобщенията и на 25 август 2020 година получихме следния отговор:
МТИТС приема мерки за преодоляване на кризата „COVID-19“ при транспортиране на стоки и суровини по направлението Турция (Истанбул) – България (София – Пловдив) – Сърбия (навлизане при Драгоман) -Румъния (навлизане при Дунав мост l или 2) – Унrария (Будапеща) -Австрия (Виена) или Чехия (Прага), и след постъпили становища от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НК „ЖИ“) и „БДЖ-Товарни превози“ ЕООД, Ви уведомявам следното:
Лицензираните железопътни превозвачи, съвместно с товародателите, организират и управляват технологичния процес по зараждането и формирането на товаропотоците от и за различни направления, като резултат от този процес е необходимостта от превозването на товарите посредством товарни влакове. За тази цел лицензираните железопътни превозвачи подават заявки за разпределяне на капацитет от железопътната инфраструктура, което съгласно Закона за железопътния транспорт е и едно от основните задължения на НК „ЖИ“. В тази насока компанията оказва съдействие и подкрепа, като максимално бързо отговаря на потребностите на превозвачите от разпределяне на капацитет под формата на влаков маршрут, особено по цитираното от Вас направление Турция -България -Сърбия -Румъния -Унгария -Австрия/Чехия.
Основното направление за транзит от и към Турция през Република България е по трасето Свиленград – Драгоман и оттам през Сърбия. Трафикът през Дунав мост 1 (Русе) обслужва товари за Румъния, а този през Дунав мост 2 (Видин) е минимален поради състоянието на железопътната инфраструктура в Румъния.
Следва да се отчете, че прехвърлянето на товарите от автомобилния към железопътния транспорт значително би могло да съкрати сроковете на доставка и по този начин да се премахнат струпванията на товарни автомобили по граничните преходи. ,,БДЖ-Товарни превози“ ЕООД, счита че има възможност да извършва транзитен превоз през Република България по направлението Свиленград -Драгоман в рамките на 14-16 часа, включително с нормалните престои на граничните преходи.
Във връзка с усложнената ситуация в следствие на COVID- 19, както в Република България, така и в съседните на нас страни, и утежнената обстановка по границите, са предприети мерки за договаряне на допълнителни влакови трасета за товарни влакове. Проведени са разговори с представители на TCDD и са договорени нови влакови трасета през граничния преход Свиленград -Къпъ Куле. Създадена е оперативна връзка за взаимодействие с TCDD за максимално бързи и опростени процедури за удовлетворяване на нуждите на превозвачите от допълнителни влакови трасета, което гарантира безпрепятствено и с повишен приоритет на такива превози по цитираното направление.
Също така, следва да се отбележи, че в страната по очюшение на железопътната инфраструктура, в частта на заплащаните от превозвачите инфраструктурни такси, действат мерки за стимулиране на комбинирания транспорт. Приетите облекчения се изразяват в намаление на заплащаните инфраструктурни такси за превоз на контейнери с блок-влакове и превоз на товарни автомобили/ремаркета/полуремаркета с блок-влакове съответно с 1 0% и 30%.
По отношение на предложенията свързани с премахване на инфраструктурните такси, таксите за енергия и таксата за заявен и неизползван капацитет за период от 12 до 36 месеца, считаме за неоснователни, тъй като за такъв период и при липсата на съпътстващи компенсации за поддържане състоянието на железопътната мрежа ще има неблагоприятни последици за железопътната инфраструктура и за тяговия подвижен състав на превозвачите. Предвид гореизложеното, Ви информираме, че Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията подкрепя Вашето предложение за стартиране на ежедневни превози по направлението Турция – България – Централна и Западна Европа за безпрепятствено превозване на стоки и суровини и се ангажира да участва в мероприятия с тази цел.
Писма:
Източник: RASTIA