Разпродажбата на железницата продължава като за последно

Златните земи на гара Пионер отново тръгват към пазара. Два имота от 37 076 кв. м ще бъдат продадени на търг. Това е възможно, след като кабинетът взе решение за прадажбата им.
 
Из протоколите на заседанието на правителството от 16 юни. Обсъжда се точка 21 от дневния ред. Тя е проект на решение за даване на съгласие за продажба на недвижими имоти – частна държавна собственост, предоставени за управление на Национална компания “Железопътна инфраструктура” – София
 
Пламен Орешарски: Министър Папазов внася. Спешно ли е, министър Папазов? Това е все пак разпореждане с имоти.
 
Данаил Папазов: Това е бившата гара Пионер, която е отдавна отпаднала от необходимост. Оценката е над 500 000 лева и ще се образува търг отсега нататък.
 
Пламен Орешарски: Тоест няма да финализираме до края на нашия мандат?
 
Данаил Папазов: Няма.
 
Пламен Орешарски: Добре, приемаме. Да не излязат интерпретации след това, че набързо сме приели.
 
Така кабинетът пусна апетитните земи на някогашната гара за продажба
 
Според пресцентъра на правителството единичната цена на имотите е над 1 млн. лв. По закон имоти над 500 000 лв. се продават не от компанията, която ги управлява, а от министъра на транспорта. Дали това ще е министърът от служебния кабинет, или от следващото редовно правителство, ще стане ясно.
 
Това е поредният напън да бъдат продадени земите на бившата гара. Правят се опити от 2007 г. насам. Тогава на дневен ред бяха продажбите на земите не само на гара Пионер, но и на гара Сердика, от двете гари се очакваха между 109 и 130 млн. лв. Тогава брокери по продажби на имоти прогнозираха, че може да се стигне цена от 500 евро на кв. м, че дори и 600 евро.
 
През 2008 г. намерението на продажба на двата най-апетитни имота на железницата бе още актуално, но не се състоя заради спорове със Столична община. Тя също имаше апетити към земите.
 
С кризата и спада на цените на имотите обаче тогавашният министър на транспорта Петър Мутафчиев се отказа да продава на безценица златните земи на железницата.
Така някогашните гари продължаваха да пустеят. А сега терените на Пионер са се стопили наполовина. През 2007 г. бяха 60 дка, част от тях бяха отстъпени на общината, а върху терените бяха премахнати жп релсите.
 
Сега ще се продават два имота, в първия са обособени 16 986 кв. м, а във втория – 20 090 кв. м. Това каза за “24 часа” шефът на НКЖИ Милчо Ламбрев. Трети имот от 2717 кв. м пак ще отиде при общината, тъй като тези терени ще бъдат за трамвайна линия. Ламбрев обясни, че тя ще разделя двата имота, които ще се продават.
 
Шефът на НКЖИ каза, че министърът е споменал числото над 500 000 лв., тъй като над тази сума се изисква обявяване на търг от министерството. Иначе началната цена е много над 1 млн. лв. за имот, което число пък се споменава в съобщението на правителствения пресцентър.
 
Оценките на двата имота са в пъти по-високи, каза Ламбрев, но не пожела да съобщи конкретно число. Според запознати наддаването може да започне от 5 млн. лв. за имот.
Гара Пионер от години не се ползва от железницата. Земите в кв. “Изток” са сред най-апетитните имоти в София.
Цените на земите в този район и сега никак не са ниски. Източниците ни прогнозираха, че при търга ще се започне с не по-малко от 200 евро на квадрат.
 
Справка в сайтове за продажба на имоти показва, че терените в кв. “Изток” вървят между 484 и 979 евро на квадрат в зависимост от инфраструктурата до тях.
 
Националната компания “Железопътна инфраструктура” много разчита от продажбата на тези земи да влязат свежи пари в компанията. Трябват им за завършване на ремонти на жп линии, да покрият финансовия си недостиг, каза Ламбрев. На последното си редовно заседание на 16 юли правителството пък дари на общината други три имота в “Лозенец”. Какво ще се прави с тях – виж долу.
 
Общината ще строи пробив, 10 000 кв. м отиват към Борисовата градина. 
Пробив, който ще свърже новата естакада на Семинарията с ул. “Сребърна” и оттам ще извежда движението до бул. “Черни връх”, ще строи Столичната община.
 
Трите имота, които се простират на общо около 30 000 кв. м в район “Лозенец”, бяха прехвърлени на кметството на последното заседание на Министерския съвет миналата седмица.
 
Новият път ще започва от ул. “Ат. Дуков”, ще минава покрай болница “Токуда” и ще стига до бул. “Черни връх” по трасето на ул. “Сребърна”. Той ще е дълъг под 1 км. Пробивът трябва да осигури по-бързо придвижване от естакадата на бул. “П. Яворов” и ул. “Ст. Михайловски” до бул. “Черни връх” на пътуващите към околовръстния път и така да облекчи трафика по бул. “Н. Вапцаров”.
 
Изграждането му ще е третият етап от проекта за отпушване на трафика в тази част на столицата
 
Първият беше естакадата при тв кулата, а вторият – тази при Семинарията. След пробива се планира и разширяване на самия бул. “Черни връх” до околовръстния път, който е последен етап на проекта. Той трябва да се реализира паралелно със строителството на още една станция на втората линия на метрото при ул. “Сребърна”, което ще стартира през август и ще продължи 22 месеца.
 
 
Бъдещият пробив ще свърже новата естакада на Семинарията с бул. “Черни връх”.
“Новото трасе ще има по две ленти за движение в посока. Около 20 000 кв. м от предоставените имоти ще се използват за изграждане на пробива. Останалите 10 000 кв. м стават част от Борисовата градина”, обясни главният архитект на София Петър Диков.
 
След влизане в сила на решението на правителството кметът на район “Лозенец” трябва да актува имотите като общинска собственост.
После главният архитект ще издаде разрешителното за строеж на пробива.
Бъдещият пробив ще свърже новата естакада на Семинарията с бул. “Черни връх”.
Източник: в.24часа
Автомобилен транспорт

Новите електромобили Citroen за 6000 евро вече излязоха на пътя

Градският електрически автомобил Citroen Ami, представен от френската марка през февруари тази година, стана част от автопарка на услуга под наем. Самата кола е невероятно компактна. Размерите й са: дължина […]

Автомобилен транспорт

Българин надмина Tesla с електромобил, който вдига 500 км/ч и изминава 1000 км

Българин създаде нов уникално бърз спортен електрически автомобил, който вдига близо 500 километра в час и е с мощност от над 5000 конски сили. За сравнение един от най-продаваните електромобили […]

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]