Редакционен коментар: Сбърканата тол система не може да се оправи „на парче“

Михаил Рангелов

От няколко дни по медиите се водят доста интересни разследвания, свързани с винетната система и тол таксите. Наяве излязоха много тайно скрити кирливи ризи, които в една нормална западна страна биха стрували постовете поне на един или двама министри. Разбира се правим уточнение, че става дума за една държава не като нашата – тук до такава степен обществото е затрупано с информация за корупция и кражби, че дори и не обръща внимание на поредния скандал, сътворен от управляващите.

През миналата година австрийската компания „Капш“ печели конкурса за изработване на новата тол и винетна система. Няма да се спирам в технически подробности, ще кажа само, че при зададените условия  дори самата фирма преди да спечели на конкурса заяви, че при това задание е практически невъзможно системата да бъде направена и да заработи.

Какво научихме официално от правителството и пътната агенция:

  • Системата за електронни винетки трябва да заработи от януари тази година, а тол системата от 1 юни;
  • Само поддръжката на системата ще струва 200 млн. лв. годишно (горе долу колкото досега се събираха такси от винетки)
  • Очаква се да се съберат 1,2 млрд. лв., които да отидат за по-добри пътища и магистрали
  • Ще се използва създадената система от преброителни камери за да се следи тол трафика
  • С ТОЛ такса ще се облагат камиони и автобуси на 3,5 тона

Какво научихме после от журналистическите разследвания и пресконференции на браншовите организации:

  • Системата за винетки не заработи. Пешкира обраха шефа на пътната агенция и няколко чиновника;
  • Най-вероятно и тол системата няма да заработи. Пешкирът най-вероятно пак ще бъде обран от други чиновници на същите длъжности;
  • Никой в тази държава не знае какъв процент от пътищата ще бъдат обхванати от тол такси. Включително и шефовете на АПИ и ресорния регионален министър. При всички случаи този процент ще бъде драстично по-висок от всички останали държави и ще бъде без аналог в света. В негативния смисъл.
  • Рамките на съществуващите камери на АПИ заради размерите и разположението си не позволяват те да се използват за новата тол система. А вероятно и ще се окаже, че са малко незаконни.
  • Превозвачите шест месеца преди старта на новата тол система са в неведение къде, кога и колко ще плащат. Голяма част от тях, най-вече автобусните компании вече се подготвят за песимистичен вариант, при който дори и третокласните пътища ще са обложени с тол такса. Най-вероятно повечето от тях ще фалират. Може би всичките. Ще се получи ефекта на магарето на Настрадин Ходжа – точно го научил да не яде, то взело че опънало копитата.
  • От провала на сайта-еднодневка за продажба на винетки най-хубавата печалба е за мобилния оператор А1. Той прибира като комисионна 7% от платените винетки. Като посредник между него и АПИ е сложена куха фирма с назначен „наш човек“.
  • Други печеливши са големите вериги бензиностанции, които също нямаха проблем с продажбата на електронни винетки. По случайност съпругата на директор в пътната агенция е изпълнителен директор на такава голяма верига.

Преди няколко години, когато за първи път бе обявен замисълът за новата ТОЛ система от ФБТИ бяхме категорични, че тя няма да заработи. Не защото консултантът – Световната банка е лоша. Не защото фирмата изпълнител не разбира. Просто грешката е в самото задание. От правителството се нахвърлиха върху най-безумния, скъп и труднореализируем вариант. Казано по народному – на гол тумбак чифте пищови. При това от популистки съображения тя бе ограничена само върху автобусите и камионите, което на практика обезмисли участието на частни капитали в изграждането на инфраструктурата, която подлежи на тол такси.

Простото и елементарно решение бе да се командироват експерти в съседните ни страни – например Турция. Там тол системата е проста и ефикасна. Поддръжката и не струва 200 милиона лева, а около 10 млн.

Така че пред правителството стоят два пътя, които да решат основния момент за придвижването по републиканската пътна мрежа. Първият е да се върне системата на етап обществено обсъждане, да се изслушат експертите, включително и на фирмите – кандидати за изграждането й. Вторият е да се продължи упорито да се натиска за реализиране на сегашния план. Който дори и една голяма компания като „Капш“ трудно би изпълнила. А това би довело до забавяне, скандали, прекратяване и оставки. И което би изяло главата не само на гореспоменатите чиновници, но и техните шефове. А е напълно възможно да стане повод и за оставка на цялото правителство.