Регламент за създаване на съвместно предприятие „Железопътен транспорт“ на Европа

НКЖИ високи такси

Регламентът за създаване на съвместно предприятие „Железопътен
транспорт“ на Европа и девет други европейски партньорства, които
ще ускорят зеления и цифровия преход, влезе в сила на 30 ноември
2021 г. В допълнение към ЕС новото партньорство ще се състои от
допълнителни 25 членове-основатели — от индустрията за
железопътни доставки, железопътната оперативна общност,
управителите на инфраструктура и научните изследвания. Те ще
приключат членството си, като подпишат писмото за поети
задължения през следващите дни и ще присъстват на първия
Управителен съвет, планиран за 21 декември 2021 г. Официалното
събитие за започване на новото партньорство ще се проведе в
началото на 2022 г., в рамките на френското председателство на
Европейския съюз.
Съвместното предприятие е създадено в рамките на програмата за
научни изследвания и иновации „Хоризонт Европа“ и наследява СП
Shift2Rail. „Никога досега не съм виждал толкова много експерти и
висши мениджъри, от Европейската комисия, членовете основатели на

кандидата, сектора, които работят толкова усилено през последните
две години, за постигането на този основен момент. Ангажиментът и
осезаемите резултати, предоставени от членовете на ЕП и други
бенефициери на Shift2Rail, се признават днес при стартирането на
новото партньорство и голямото увеличение на ресурсите, които да
допринесат за осигуряването на устойчива и интелигентна мобилност
и транспорт, където железопътният транспорт е гръбнакът“, заяви
изпълнителният директор на Европа за железопътния транспорт Карло
Боргини.
Съвместното предприятие „Железопътен транспорт“ в Европа, най-
голямата европейска програма за железопътни изследвания и
иновации някога ще реализира дейности на стойност 1,2 милиарда
евро, реализирани от избраните от нея членове-основатели и други
бенефициенти, които ще се присъединят чрез открити покани. Тези
дейности ще бъдат финансирани от съвместното предприятие с
ресурсите, предоставени от програмата „Хоризонт Европа“ на
Европейския съюз, до 600 милиона евро. „Иновациите в областта на
железопътния транспорт трябва да бъдат съвместни, обединявайки
производителите, операторите, цифровите решения и доставчиците на
логистика. Същевременно водещите в световен мащаб в транспорта
по екологизиране откриват важни пазарни възможности. Europe’s Rail е
един от най-обещаващите ни начини да предложим решения за
внедряването на нови технологии на пазара“, заяви европейският
комисар по транспорта Адина Валеан.

Целта на Европейското железопътно СП е да осигури интегрирана
европейска железопътна мрежа с голям капацитет чрез премахване на
пречките пред оперативната съвместимост и осигуряване на решения
за пълна интеграция, обхващаща управлението на трафика,
превозните средства, инфраструктурата и услугите, като се цели по-
бързо усвояване и внедряване на проекти и иновации. Това следва да
използва огромния потенциал за цифровизация и автоматизация за
намаляване на разходите на железопътния транспорт, Увеличаване на
капацитета, и повишаване на нейната гъвкавост и надеждност, и
следва да се основава на солидна референтна функционална система
архитектура, споделена от сектора, в координация с Агенцията на
Европейския съюз за железници, като същевременно се подкрепя
развитието на силна и конкурентоспособна в световен мащаб
европейска железопътна промишленост.