Росен Даскалов: Правим асемблираща линия за до 20 000 коли годишно

Няколко родни компании вече са поръчали екологичната кола за доставка на Росен Даскалов, като ще дадат така необходимата обратна връзка за усъвършенстване на продукта.

Думите „завод” и „производство на коли”, произнесени в едно изречение, отнасящо се за България, винаги ме карат да съм скептично (меко казано) настроен. Затова сядам на щанда на Sin Cars в Женева, за да си поговорим с Росен Даскалов и да разбера какви са плановете му, защото през последния месец се завъртя именно тази тема.

Кажи ми какви са плановете ти, влиза ли в тях думата „завод”, която е доста силна за България?

„Да, по-скоро планираме малка асемблираща линия за мащабите на автомобилното производство, разположена на около 6000 кв. м. Това, което виждате тук (разбирай на щанда), са предпроизводствени прототипи. И естествено, всеки ме пита колко ще струват.

За да мога да отговаря на този въпрос, трябва да застана пред всеки един доставчик и да му кажа: този месец ще взема 100 бройки от това, 100 бройки от друго и т.н., т.е. да направим едно планирано производство с планирани доставки. По този начин ще може да направим т. нар. „OE” цени, с други думи Original Equipment за първоначално вграждане на големите производители.

Вчера (4 март) имахме разговори с една голяма френска група (не казва имена, защото няма нищо черно на бяло) да ползваме техните цени и части, които произвеждат. Водим и други разговори, но основното е да направим така, че да успеем да сглобим доставката на пъзела от части. Но затова трябва да застанем пред доставчиците с конкретни бройки, за да смъкнем цената. Как може да посочим тези бройки? Ами, естествено, трябва да имаме поръчки и да ги произведем. Вървейки назад, как може да ги направим тези бройки? Ами трябва да имаме въпросната линия за асемблиране, защото това не може да стане с условията, с които разполагаме в момента. Нашите спортни състезателни автомобили ги правим ръчно, а аз искам много повече от това.

Затова гоним да направим поточната линия, да направим IPO в България. Смятаме, че България е мястото за нашия успех и нашия бизнес, защото сме единствени, обичаме българското, с наши автомобили представяме България по целия свят (вече на три континента).“

Тук правя вметката, чее L City е мултифункционална платформа, над която ще се надграждат различни варианти. Първият вариант ще бъде производство на транспортни модели с максимум 2 места в категория L6-E и L7-E, които позволяват лесна хомологация и регистрация за движение в Европа. Нещо повече в тази посока?

„Автомобилът, като платформа, е уникален по няколко критерия. Първо, стесняваме рамката на използване в тясната градска част, без да говорим само за България. Автомобилът е предназначен да се продава в големите европейски градове, в зелените зони. След няколко години в тези зони и градове дизелът ще бъде изцяло забранен, с изключение на Евро 6. Това значи, че някой трябва да замени сегашните автомобили за доставки в тези зони, а това са основно т. нар „баничарки”, задвижвани основно с дизелови двигатели.

Оттам насетне, стеснявайки зоната за приложение, отивайки към лимитирано използване, повече от 200 км трудно може да се измине в тази среда. Ние имаме опция за максимален пробег от 300 км – 30 kWh батерия. С малка батерия може да предложим ниска цена, ниска себестойност. Батерията, както виждате, е сменяема, тя е консуматив. Ако клиентът иска да я смени с по-голяма, ние предлагаме такава услуга и може да му я заменим с по-голяма.

Оттам насетне, в градската среда максималната скорост е 50-60 км/ч, по-рядко до 80 км/ч. Такава скорост ще рече, че сваляме страшно много критериите, свързани със сигурността, с допълнителни функции на автомобили и т.н. По този начин също сваляме цената и го правим конкурентен на останалите марки.

Третото нещо, което е много важно, е нашата платформа, която за момента е уникална в световен мащаб. Не сме измислили топлата вода. Просто взехме една платформа от сферата на големите автобуси и я сведохме до мащабите за нашите нужди. Тя е базирана на нашия опит в моторния спорт, окачване, системи и т.н., всичко идва оттам. Електромоторът е германски, контролерът е от Curtis, които са №1 в света. Батерията си сглобяваме ние с компоненти, идващи от водещите марки в тази област. Остават едни пластмасови части, които ще ни бъдат правени в Швейцария. Шасито ще го произвеждаме ние с няколко робота. Седалките си намерихме доставчик в Самоков.

Автомобилът е готов, няма нещо кой знае колко сложно в него.”

На мен това ми звучи като цветя, рози, парти… Виждаш ли времеви диапазон, в който трябва да се случи всичко това?

„Да, трябва да започнем със строежа на фабриката най-късно ранна пролет догодина. Тя ще е в Русе, от където съм и аз. Естествено, в София ще имаме представителство.

Много е интересно партньорството с наши близки фирми. Такова, например, е сътрудничеството ни със „Софарма”, които ни предложиха да закупят определен брой автомобили, както и други фирми, които правят разнос в градската част. Ще ги карат година в България и така ще може да получим изключително ценна обратна връзка от тях.“

Говорейки за поточна линия, трябва да те питам за какви обеми става въпрос?

„Така сме прогнозирали линията, че с няколко стотин автомобила ще бъдем на печалба от около половин милион евро. Линията има капацитет от 20 000 автомобила годишно, ако се работи на три смени. А самият завод, със всичко по изграждане и др., с предварителна поръчка за няколко стотин коли”, ще ни струва под 10 млн. евро. А това е много конкурентна цена.“

От къде ще дойде финансирането за това?

„Както казах, целта ни е да работим в посока IPO. В момента зад гърба ни стои австрийска компания, която има представителство и в Германия. Работят 400 човека, които правят части за автомобили и искат да участват като съдружници в това начинание.”

Източник:Vesti.bg

локомотив на бдж
ЖП транспорт

Пожар избухна във влака Варна-Шумен

октомври 4, 2024

Пожар избухна във влака Варна–Шумен, съобщават от МВР. Пътник във влака Варна-Шумен е забелязал дим във втори вагон. Той незаб…