С питане и до „Сердика“ се стига в столичното метро

С питане и до "Сердика" се стига в столичното метро

Да намериш верния път в метрото в София е задача с повишена трудност, особено за чужденците и хората от провинцията. Повечето табели и обозначения се оказват излишни, защото не изпълняват основната си функция – да упътват. Дори и тези, които имат опит с железницата, ако попаднат за първи път на дадена метростанция, не могат лесно да се ориентират.

Липсва единен стандарт и всеки следващ участък е обозначен по различен начин. Информацията за направленията на двете метролинии се обновява бавно. Въпрос на късмет е да се уцели правилния изход. Посочените връзки с градския транспорт на много места не отговарят на действителността. Няма данни за значимите обекти в близост до станциите.

За да се покаже схемата на маршрутите по възможно най-разбираемия начин, трябва да има

карти, от които да се виждат метролиниите, а не метродиаметрите

Това е и основната грешка в досегашната система за визуализация, смятат от организация "Спаси София", затова обозначаването на линиите на метрото е изходната точка в идеята да наложат нов разбираем стандарт, като на схемите ясно се показват самите линии.

Пътуваш за летището, но "кацаш" на Бизнес парка

В картите на информационните табла първият метродиаметър е отбелязан в червено на картите. Той е от Обеля до Бизнес парка и Летище София, докато вторият метродиаметър – в синьо, свързва квартал Обеля с "Джеймс Баучер". Те обаче показват инфраструктурата, по която преминават влаковете, а не целият им маршрут и съответните станции.

Ако не внимавате, може да се окажете не там, където искате. Същото е като с трамвайните линии 1 и 7. Двете се движат по едни и същи релси, както М1 и М2 на столичното метро, но трамвай 1 води до квартал "Иван Вазов", а трамвай 7 се отклонява в квартал "Борово". Така първата линия отива до Бизнес Парка, а втората до Летище София, но това не е уточнено другаде, освен на самите влакове. В резултат на това много от пътниците попадат на едната вместо на другата станция.

Прекачването на метростанция "Сердика"

Метростанция "Сердика" е първата трансферна станция, връзка между станциите от двете линии. Там пътниците се прекачват от Метростанция Сердика I към Метростанция Сердика II и обратно, като връзката става през два свързващи тунела към двете нива. Връзките са обозначени само с червени табели над самите тунели.

Какво ни показват табелите на пероните

На тях са написани кварталите без да бъдат изброени спирките на тяхна територия. Само в квартал "Младост" станциите са четири -" Младост 1", "Александър Малинов", "Акад. Ал. Тодоров – Балан" и "Бизнес парк".

Табелите на пероните са съпътствани от други, които показват къде се намира съответната метростанция в цялата схема на метрото. Снимката по-долу поражда въпроса колко квартала в София са с името "Обеля". Според табелата единият се намира в средата на линията, а другият – в края й.

Разбираш къде си, едва след като излезеш от метрото

Друга причина за объркването идва от обозначенията на изходите на метростанциите с повече от два изхода. На един от изходите на Метростанция Сердика II, който отвежда точно пред храма "Св. Петка Самраджийска" и Музея за история на София е обозначен единствено булевардът, на който се излиза. Тук е основната грешка, защото хората обичайно запомнят и се ориентират по обектите, а не по булевардите.

На това мнение и Гергин Борисов от "Спаси София". Според него пътниците могат да се ориентират, запомняйки една цифра, вместо имена на улици. Номерацията, комбинирана с имената на улиците значително улеснява дори и чужденците.

Организацията въведе нов визуален стандарт за транспортна информация на метростанция "Витоша". В него са използвани нови, международно разпознаваеми символи и елементи, които указват връзките на метростанцията с околното пространство и близките значими обекти.

Проектът на "Спаси София" е експеримент, който цели да намери най-добрия начин за информиране в подземния транспорт. Според направената от тях анкета над 90% от участвалите в запитването посочват, че въвеждането на този стандарт за всички станции на метрото би намалило объркването до минимум.

"Дневник" потърси мнението на директора на "Метрополитен София" Стоян Братоев. Според него разработеният модел от "Спаси София" също не е решение:

"Всички станции от следващия метродиаметър ще бъдат изработени по единен стандарт, но точно какви ще бъдат те, ще се мисли когато му дойде времето. Оказа се, че табелите на метростанция "Витоша" изглеждат по-добре, но и при тях има объркване", смята Братоев. За коригиране на табелите на досегашните 34 станции не може и да става дума, освен ако не е наложително, защото става въпрос за още допълнителни средства, които няма кой да даде, завърши директорът.

Източник : www.dnevnik.bg

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]