Съдебно решение може да забрани Uber в Европа

Ключово решение очаква на Съда на Европейския съюз (СЕС). Ще застанат ли съдиите на Съда на страната на противниците на споделените услуги като Uber, или вместо това ще подкрепят по-нататъшното им развитие, коментира партньора на EurActiv Чешки актуални доклади.
Засега изглежда, че Uber е близо до края на дейността си в Европа.
През последните месеци се повиши напрежението в Европа между таксиметровите шофьори и Uber, компания, която е типичен пример на икономиката на споделянето. Таксиметровите шофьори се оплакват, че шофьорите на Uber са в действителност нищо повече от нелоялна конкуренция, която не подлежи на никакви правила. Американската компания твърди от друга страна, че това е само интернет платформа, за които не се прилагат стандартните правила за превоз на пътници.
За момента изглежда, че Uber клони към загуба в края на тази битка. Съдът на Европейския съюз се занимава със спора между Uber и европейски таксиметрови шофьори. Един от генерални адвокати Мациеж Жпунар, обявени в средата на май, че Uber е стандартна транспортна фирма, която е предмет на същите правила като таксиметровите услуги.
„[Uber] е […] традиционна транспортна услуга. […] Това е несъмнено предлагането на транспортни услуги, което е основният предмет на дейност и който дава на услугата икономически смисъл „, заяви той в официалното си становище.
Консултативното становище все още не е окончателно решение. Въпреки това, на практика, Съдът на ЕС често обръща внимание на становищата на генералните адвокати.
Окончателното решение на европейските съдии ще бъде задължително за всички национални съдилища в целия ЕС. Ако Съда на Европейския съюз се съгласи с мнението на Жпунар, тогава водачите,  шофирайки без необходимите разрешителни, като например лицензи и познаване на местната география, ще имат проблем навсякъде в рамките на ЕС.
Политиците не са съгласни с поставяне на ограничения
В такъв случай Uber ще изчезне от Европа. Това вече бе загатнато преди месец в Дания, където Uber спря да предлага услугите си в отговор на новоприетия закон, при които няма разлика между Uber и таксиметрови услуги.
Въпреки това, в според много политици, подобни забрани и ограничения за услугите на информационното общество не са добри. В средата на май, членовете на няколко комисии на Европейския парламент обсъдиха въпроса за онлайн платформи, с които икономиката на споделянето е тясно свързана. И тяхното мнение често е доста ясно.
„Икономиката на споделянето е добра. В действителност, тя се разраства седем пъти по-бързо от първоначално очакваните разчети; през 2015 г. тя е нараснала по-бързо от Google, Yahoo и Facebook взети заедно „, коментира чешкият евродепутат Дита Шаранзова от АЛДЕ.
„Аз съм привърженик на търсенето на пътища за тези нови форми на бизнес, за да продължи да функционира в симбиоза с традиционните фирми. Ако ги забранят в Европа, те ще се установят на друго място, и това ще бъде голям срам „, добавя Шаранзова.
Евродепутатът Томаш Ждековски от ЕНП е на подобно мнение. Той не е съгласен с неотдавнашното решение на Окръжния съд в Бърно напълно да се забрани Uber във  втория по големина град в Чешката република.
„Мисля, че репресиите в начина на Бърно е много лош подход. Напредъкът на базата на използването на нови технологии не може да бъде спрян с помощта на забрани. Икономиката на споделянето е постижение на нашето общество, като ограниченията за Uber са толкова разумни, колкото движенията на лудитите през 19-ти век „, смята той.
Законите са остарели и не се променят с времето
Въпреки това шумните протести на таксиметровите шофьори са разбираеми. Така например, се казва, че в Брюксел те са загубили около една трета от клиентите си заради новата услуга. И една от новите таксиметрови съюзи дори е формирана на европейско равнище, за да може да запази традиционния модел за таксиметрови услуги.
От друга страна, това е повод за равносметка дали действащото законодателство на държавите-членки, не всъщност остаряло. В крайна сметка, новите технологии практически налагат създаването на подобни услуги, но депутатите все още са в състояние да реагирта навреме.
„С Uber, но и с другите нови играчи на пазара, трябва да имаме нов подход и не трябва да се опитваме да ги картотекираме в съществуващите нормативни актове,“ посочва, евродепутатът Павел Теличка (АЛДЕ), който е заместник-председател на Европейски парламент.
Според него традиционните доставчици „в крайна сметка ще трябва да се адаптират към новите изисквания на клиентите и да се опитат да доставят нова и по-добра палитра от услуги“.
Ако обаче Съдът на ЕС реши в полза на таксиметровите шофьори, малцина ще почувстват нужда да се „модернизират“ законите. Всичко ще се играе в съответствие с действащите правила, и бумът на споделената икономика вероятно ще се забави. И това няма да бъде само в областта на пътническия транспорт.