Ключово решение очаква на Съда на Европейския съюз (СЕС). Ще застанат ли съдиите на Съда на страната на противниците на споделените услуги като Uber, или вместо това ще подкрепят по-нататъшното им развитие, коментира партньора на EurActiv Чешки актуални доклади.
Засега изглежда, че Uber е близо до края на дейността си в Европа.
През последните месеци се повиши напрежението в Европа между таксиметровите шофьори и Uber, компания, която е типичен пример на икономиката на споделянето. Таксиметровите шофьори се оплакват, че шофьорите на Uber са в действителност нищо повече от нелоялна конкуренция, която не подлежи на никакви правила. Американската компания твърди от друга страна, че това е само интернет платформа, за които не се прилагат стандартните правила за превоз на пътници.
За момента изглежда, че Uber клони към загуба в края на тази битка. Съдът на Европейския съюз се занимава със спора между Uber и европейски таксиметрови шофьори. Един от генерални адвокати Мациеж Жпунар, обявени в средата на май, че Uber е стандартна транспортна фирма, която е предмет на същите правила като таксиметровите услуги.
„[Uber] е […] традиционна транспортна услуга. […] Това е несъмнено предлагането на транспортни услуги, което е основният предмет на дейност и който дава на услугата икономически смисъл „, заяви той в официалното си становище.
Консултативното становище все още не е окончателно решение. Въпреки това, на практика, Съдът на ЕС често обръща внимание на становищата на генералните адвокати.
Окончателното решение на европейските съдии ще бъде задължително за всички национални съдилища в целия ЕС. Ако Съда на Европейския съюз се съгласи с мнението на Жпунар, тогава водачите, шофирайки без необходимите разрешителни, като например лицензи и познаване на местната география, ще имат проблем навсякъде в рамките на ЕС.
Политиците не са съгласни с поставяне на ограничения
В такъв случай Uber ще изчезне от Европа. Това вече бе загатнато преди месец в Дания, където Uber спря да предлага услугите си в отговор на новоприетия закон, при които няма разлика между Uber и таксиметрови услуги.
Въпреки това, в според много политици, подобни забрани и ограничения за услугите на информационното общество не са добри. В средата на май, членовете на няколко комисии на Европейския парламент обсъдиха въпроса за онлайн платформи, с които икономиката на споделянето е тясно свързана. И тяхното мнение често е доста ясно.
„Икономиката на споделянето е добра. В действителност, тя се разраства седем пъти по-бързо от първоначално очакваните разчети; през 2015 г. тя е нараснала по-бързо от Google, Yahoo и Facebook взети заедно „, коментира чешкият евродепутат Дита Шаранзова от АЛДЕ.
„Аз съм привърженик на търсенето на пътища за тези нови форми на бизнес, за да продължи да функционира в симбиоза с традиционните фирми. Ако ги забранят в Европа, те ще се установят на друго място, и това ще бъде голям срам „, добавя Шаранзова.
Евродепутатът Томаш Ждековски от ЕНП е на подобно мнение. Той не е съгласен с неотдавнашното решение на Окръжния съд в Бърно напълно да се забрани Uber във втория по големина град в Чешката република.
„Мисля, че репресиите в начина на Бърно е много лош подход. Напредъкът на базата на използването на нови технологии не може да бъде спрян с помощта на забрани. Икономиката на споделянето е постижение на нашето общество, като ограниченията за Uber са толкова разумни, колкото движенията на лудитите през 19-ти век „, смята той.
Законите са остарели и не се променят с времето
Въпреки това шумните протести на таксиметровите шофьори са разбираеми. Така например, се казва, че в Брюксел те са загубили около една трета от клиентите си заради новата услуга. И една от новите таксиметрови съюзи дори е формирана на европейско равнище, за да може да запази традиционния модел за таксиметрови услуги.
От друга страна, това е повод за равносметка дали действащото законодателство на държавите-членки, не всъщност остаряло. В крайна сметка, новите технологии практически налагат създаването на подобни услуги, но депутатите все още са в състояние да реагирта навреме.
„С Uber, но и с другите нови играчи на пазара, трябва да имаме нов подход и не трябва да се опитваме да ги картотекираме в съществуващите нормативни актове,“ посочва, евродепутатът Павел Теличка (АЛДЕ), който е заместник-председател на Европейски парламент.
Според него традиционните доставчици „в крайна сметка ще трябва да се адаптират към новите изисквания на клиентите и да се опитат да доставят нова и по-добра палитра от услуги“.
Ако обаче Съдът на ЕС реши в полза на таксиметровите шофьори, малцина ще почувстват нужда да се „модернизират“ законите. Всичко ще се играе в съответствие с действащите правила, и бумът на споделената икономика вероятно ще се забави. И това няма да бъде само в областта на пътническия транспорт.