Шест са постъпилите оферти в обществената поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на ТОЛ-системата за таксуване на автомобилите над 3,5 т., която ще замени сегашните винетки за събиране на пътни такси. Срокът за изпълнение на обществената поръчка е 19 месеца, а индикативната ѝ стойност е 200 млн. лв. без ДДС. В КЗК са постъпили и три жалби. 300 млн. са приходите на годишна база от таксите за винетки към 2016 година в АПИ. Прогнозите са, че от ТОЛ-такси още първата година те ще нараснат минимум с 500 млн. лева. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пред журналисти в Народното събрание, където бе изслушан за довършването на автомагистрала „Хемус“. „Първо трябва да спечелим войната за ТОЛ-системата, за да спрем и войната по пътищата“, категоричен бе Нанков. Той подчерта, че от липсата на системата обществото губи годишно над 500 млн. лв., които могат да се вложат в изграждането на модерна и безопасна пътна инфраструктура. Във връзка с обществената поръчка за тол-системата регионалният министър уточни, че в понеделник ще бъде назначена комисия за оценка на подадените оферти. Според него явно лобито, което иска България да не въвежда модела на електронно таксуване и да се продължи със сегашната система на винетно облагане, търси процедурни хватки. По думите му съпротивата към системата може да идва и от факта, че тя ще бъде инструмент за борбата с контрабандата, защото ще е свързана със системите на митниците, на НАП и МВР. Нанков припомни, че процедурата за ТОЛ-системата е в ход от 1 година и 45 дни. „Блокирането ѝ през цялото това време означава блокиране на механизъм, с който се осигурява безопасността на придвижване на хората“, каза той. По думите му забавянето струва на бюджета около 500 млн. лева или превърнато в ресурс за рехабилитация на пътища – достатъчен за приблизително 2000 км. „Тази безкрайна игра на обжалване струва човешки животи“, подчерта регионалният министър. Той напомни, че с изграждането на ТОЛ-системата гражданите няма да бъдат натоварвани финансово, защото фирмата ще изгради всичко за своя сметка, а следва това разплащанията към нея ще стават от събраните приходи. По думите му системата ще е много по-справедлива, защото този, който нарушава, амортизира пътната инфраструктура на страната и замърсява околната среда, ще плаща повече. „Ще продължаваме да отстояваме като основен приоритет в сектор „Пътища“ максимално бързото въвеждане на системата. Всичко останало значи, че ще имаме проблеми със състоянието на пътната инфраструктура“, категоричен бе министър Нанков.
Във връзка с довършването на магистрала „Хемус“ той отчете, че за това ще са необходими повече от 2 млрд. лева. Министър Нанков посочи, че предстои изграждане на пет участъка: от Ябланица до пътен възел „Боаза“ (9,3 км), от „Боаза“ до разклона за Плевен – Ловеч (второкласен път с дължина 50 км), от разклона за Плевен – Ловеч до Велико Търново (85 км), от Велико Търново до пътен възел „Буховци“ (90 км), от пътен възел „Буховци“ до пътен възел „Белокопитово“ (16 км). Общо предстои строителство на трасе от 250 км.
focus-news.net