Регионалният министър Иван Шишков отново ще предложи на на депутатите метод, по който големи инфраструктурни обекти в страната, които от последните 2 години се спрягат за незаконни, тъй като са строени без строителни книжа, да станат търпими. За целта е качен законопроект с промени в Закона за устройство на територията.
Обсъждането е по-бързата процедура – за 14 дни. В частичната предварителна оценка на въздействието се посочва, че няма необходимост от допълнителен финансов ресурс за прилагането на промените. Това обаче не е особено вярно, тъй като преди месец стана ясно, че след като обектите бъдат узаконени, те ще трябват да бъдат и застраховани. Не е ясно на каква стойност ще възлиза въпросната застраховка.
Ако амнистираме всички нарушения, няма да има смисъл от правилници и закони, коментира темата Петър Мутафчиев, председател на УС на Форума за балкански транспорт и инфраструктура, който взе участие в подкаста на Economic.bg „Едно наум“.
По думите му всичко, което е нарушение на закона и впоследствие бъде узаконено, ще доведе до нови нарушения. Той е на мнение, че трябва да има последователност и да се планира ясно всеки един обект.
Припомняме, че законопроектът бе готвен заради строителството на участъци от магистрала „Хемус“, но впоследствие стана ясно, че ще обхване и основни ремонти на пътища, правени по договори за текущо поддържане, укрепване на свлачища и ремонт на язовири. Същият законопроект вече бе входиран в 48-ото НС и бе отхвърлен от всички политически формации с мотив, че няма издадени актове за незаконно строителство.
През последната седмица Шишков реши да промени това и подопечната на МРРБ ДНСК издаде актове за незаконно строителство на компании, строили лотове от „Хемус“, включително и на държавното „Автомагистрали“. По този начин държавата на практика санкционира сама себе си. Актовете се оспорват в съда от компаниите.
Председателят на ФБТИ коментира, че с това решение парадоксите продължават. По думите му проблемите са заложени „от една абсурдна политика и сега търсим решение на нещата, за да няма виновни“.
Кой накара „Автомагистрали“ да сключи тези договори, а сега ги санкционираме? Къде беше АПИ да контролира целия процес? Къде беше правителството да контролира този процес? Защо няма виновни? Ако има виновни, ще се спазват правилата.“
Припомняме, че участъци от „Хемус“ се строят от държавното „Автомагистрали“ само формално. През 2021 г. регионалният министър Виолета Комитова разкри, че дружеството е незаконно е превъзлагало дейностите на трети фирми по порочната инхаус процедура, прикривайки ги като договори за наем на техника и доставка на материали. Фирмите са получавали големи аванси, за които по-късно МВР съобщи, че са изнесени в чували.