Ще има ли бъдеще Дунав мост 2?

Кой е забавил и кой е спасил Дунав мост 2? Това за пореден път става гореща тема в предизборната кампания. От ГЕРБ вече се оплакаха за заварените от правителството на Сергей Станишев "стърчащи железа" и за доведения докрай от тях строеж. Каква е истината? И коя от двете партии – БСП или ГЕРБ, може да закачи на знамето си заслугата за построяването на Дунав мост 2?
 
Договорът за проектирането и строителството на мост "Нова Европа" е подписан на 30 януари 2007 г. със срок за изпълнение 38 месеца, т.е. до април 2010 г. Стартът на проекта е даден на 13 май 2007 г., а реалното строителство започва в края на същата година. В мандата на БСП до юли 2009 г. са изпълнени 45% от предвидените строителни работи, включително най-сложните дейности под вода и са поставени носещи пилоти, върху които да стъпят стълбовете на моста, обясняват червените. В неплавателния участък на реката са излети 56 пилона с диаметър 2 м на дълбочина 60 м, а в плавателния участък – 96, с диаметър 2 м на дълбочина 80 м. Това са "стърчащите железа", които правителството на ГЕРБ заварва и без които мост няма как да има.
 
Действително има изоставане с около година от първоначалния график, произтичащо от необходимостта от изменения в националните законодателства на България и Румъния след приемането им в Европейския съюз (ЕС), от отказа на румънската страна в продължение на 13 месеца да осигури достъп на нейна територия на фирмата изпълнител, както и от неблагоприятните инженерно-геоложки условия на строителната площадка, установени по-късно и довели до изменение на първоначалния проект. Стоманените фундаменти на моста са заменени със стоманобетонни. Тези обективни причини за забавянето са изнесени не от представител на БСП, а от депутат на ГЕРБ на заседание на парламента от 29 февруари 2012 г. и могат да се прочетат в стенограмата за деня.
 
В началото на август 2009 г. току-що назначеният зам.-транспортен министър Ивайло Московски казва, че строителството на Дунав мост 2 закъснява с 12-14 месеца.
 
Със завареното забавяне и без усилие за наваксване крайният срок се очертава през 2011 г.
 
С оглед на тази фактическа обстановка, през февруари 2010 г. инженерът на обекта удължава срока до 9 юни 2011 г., а тогавашният премиер Бойко Борисов поема ангажимент да го спази.
 
"Общата ангажираност на българската и на румънската страна за реализация и въвеждане в експлоатация на обекта без по-нататъшни закъснения е потвърдена по време на съвместната проверка на строителната площадка от премиер-министрите на България и Румъния на 26 февруари 2010 г.", пише в официална информация на транспортното министерство за напредъка на проекта към 31.05.2010 г.
 
Правителството на ГЕРБ не само че не спазва удължения срок, но натрупва ново забавяне от 2 г. – до средата на 2013 г. Близо една година се проточва даването на концесия за добив на инертен материал за насипите на съоръжението. Така, вместо на 9 юни 2011 г., мостът е
 
пуснат в експлоатация на 14 юни 2013 г.
 
Правителството на ГЕРБ не прави нищо за изграждане на пътища към Дунав мост 2, припомнят социалисти. Така той е пуснат в експлоатация без сигурен и лесен достъп от София към него. Още по-неприемлива е позицията на служебното правителство, което заяви намерения да извади проекта за модернизация на пътя Видин – София от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" – 2014 – 2020. На 6 юли 2014 г. бе пуснат в експлоатация обходът на Враца. В усилен строеж е околовръстният път на Монтана. И двете отсечки са изградени при правителството на БСП и ДПС.
 
На 15 и 16 юли 2013 г. бяха сключени договори и започна проектирането на четири участъка от пътя: Видин –
Димово; Димово – Бела – Ружинци; Ружинци – Монтана и Монтана – Враца. Идейните проекти са готови, предстои изработването на техническите. През юни 2014 г. Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществени поръчки за избор на строител и на строителен надзор за двата лота от участъка Мездра – Ботевград.
 
На 14 август т.г. обаче, след като служебното правителство поема властта, процедурите са спрени.
 
В същото време от АПИ съобщиха, че модернизацията на пътя остава приоритет и ще се финансира по програмата "Транзитни пътища VI" с пари от републиканския бюджет и заем от Европейската инвестиционна банка. На практика, ако това бъде допуснато, проектът ще бъде лишен от сигурно финансиране с европейски средства за сметка на несигурни обещания за бъдеще време, смятат в БСП.
 
Според експерти Европейската инвестиционна банка като цяло не финансира ново строителство по реда на държавните инвестиционни заеми. Философията на този държавен инвестиционен заем "Транзитни пътища" е да се рехабилитират съществуващите пътища от първи и втори клас.
 
Общата прогнозна стойност на участъка Видин-Монтана-Враца е 500 млн. евро. Стойността на "Транзитни пътища" – VI, съгласно решение на Министерския съвет, е 300 млн. евро при 50% държавно съфинансиране, т.е.
 
цифрите не се "връзват"
 
Има съгласуван с банката списък от отсечки, подготвени от АПИ, за който предстои мисия на ЕИБ в седмицата след 8 септември, за оглед на ключови участъци и окончателно утвърждаване.
 
Без подобряване на пътната инфраструктура към Дунав мост 2, в който бяха инвестирани над 200 млн. евро, той не може да даде резултатите, които всички ние очакваме, въпреки че от пускането му в експлоатация през юни 2013 г. досега през него са минали над 620 000 превозни средства. Така защитават тезата си за оставане в транспортната европейска програма на проекта за модернизация на автомобилния път Видин – София от БСП.
 
Кой крив, кой прав – решават избирателите.
 
Източник: www.standartnews.com
Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]