Скоро обявяват концесии на Летище София и Фериботния комплекс във Варна

 

Скоро ще бъдат обявени процедури за концесията на летищата в София и Горна Оряховица, пристанищният терминал "Русе изток" и  Фериботния комплекс във Варна. Това съобщи в интервю за вестник „Стандарт“ зам.-министърът на транспорта Антон Гинев.

„Заради ред имотни проблеми на "Летище София" като дублираща се собственост между различни държавни предприятия, прекратихме процедурата за концесия. Сега се занимаваме активно с изчистването на тези проблеми по собствеността и с обособяването на тази част от нея, която ще се отдава на концесия, след което ще обявим и процедурата“, обясни Гинев.

Той посочи, че смесена собственост имат предприятия от системата на министерствата на отбраната и на транспорта, съществуват и някои реституционни претенции. „Така че не сме се отказали от намерението за отдаване на концесия, но преди това задължително трябва да бъдат изчистени тези имуществени проблеми“, допълни той.

За летището в Горна Оряховица се повил кандидат – международна компания да го наеме на концесия. „Ще се постараем възможно най-бързо да подготвим обявяването на процедура за това“, заяви зам.-министърът. Той уточни, че скоро ще бъде обявена процедурата за терминал "Русе изток".

Във връзка с проблемите на автомобилните превозвачи в Турция и дълго очакваната спогодба между двете страни, Гинев заяви, че преговорите са зациклили поради несъгласие на южната ни съседка с някои текстове.

Припомняме, че спорът между двете страни е за броя разрешителни за товарни автомобили. В началото на 2014 г. турската страна обяви за невалидни всички еднократни разрешителни за товарни превози между двете страни. Като причина бе изтъкнато, че България трябвало да предостави 125 хил. транзитни разрешителни на техните превозвачи, но са предоставени едва 15 хил. Турция спря да пропуска български камиони през границата. България отвърна със същото и последваха блокади на границите. Управляващите започнаха проговори, но спогодба с Турция така и не бе подписана.

Сега Гинев обясни как се е развила междувременно ситуацията: „Не работим зле с турската страна, напротив. Трябва обаче да е ясно, че основната цел на Турция е да ограничи достъпа до своя пазар на български автомобилни превозвачи. Следователно нашата основна цел е да намерим нови пазари за международния автомобилен транспорт“. Зам.-министърът потвърди, че така Турция трайно се превръща в бариера пред нашите превозвачи. От друга страна, европейският пазар също въвежда ограничения, например Германия – с минимални часови ставки за заплащане, нови пътни такси.

„Затова трябва да обърнем поглед към страните от Средна Азия. В тази връзка развитието на концепцията ни за Фериботния комплекс във Варна и връзките с Поти и порт Кавказ, а оттам – с Казахстан, Туркменистан и останалите каспийски страни, е много важно.

За целта транспортното министерство планира в най-скоро време цялата собственост на Фериботния комплекс във Варна да бъде обособена  в отделно предприятие, тъй като сега е разпределена между ДП "Пристанищна инфраструктура", НКЖИ и БДЖ. Като цялостен комплекс ДП "Пристанищна инфраструктура" ще го отдаде на концесия. Досега смесената собственост е спирала инвестициите, поради което Фериботният комплекс е в тежко техническо състояние, а той е уникален и е една истинска врата на България към тези източни пазари, смята Гинев.

Той коментира още, че е назрял моментът за приватизацията на "БДЖ – Товарни превози", въпреки че по думите му тя е трябвало да се осъществи още преди 6-7 г. Решението е пратено в Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол и се очаква тя да обяви процедурата. Ще се търси стратегически инвеститор.

Запитан дали са верни коментарите, че вече се е появил сериозен купувач от Казахстан с руски произход, Антон Гинев отговори: „Нямам такава информация, но знаете, че руснаците имат амбиции към приватизацията на гръцките железници, така че в геостратегически план вероятно имат някакви по-широки идеи“.

В министерството се обсъжда възможността за предоставяне на концесия на част от жп линиите, обслужващи индустриални предприятия и мини, тъй като БДЖ не може да си събере парите от товародателите, а пътническия трафик там е пренебрежимо малък.

Източник: http://www.investor.bg, 08.01.2015г.

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]

Автомобилен транспорт

По разпореждане на вицепремиера Христо Алексиев беше направена проверка на организацията на работа на ГКПП „Дунав мост 2“

По разпореждане на вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев зам.-министър Николай Найденов направи проверка на организацията на работа на ГКПП „Дунав мост 2“. Причина за инспекцията е […]