Струпване на военноморска мощ се очаква в Черно море, прогнозира „Стратфор“

Черно море става все по-важно – там ще бъде съсредоточена по-голяма военноморска мощ, НАТО ще се опита да засили присъствието и влиянието си в региона, а Русия ще се стреми да използва разделенията в алианса, за да подкопае единството на мисиите му на това стратегическо място. Такива са прогнозите на разузнавателно-аналитичната компания "Стратфор", цитирана от БТА.

Откакто Русия анексира Крим през 2014 г., балансът на военноморските сили в Черно море се променя. Украйна е почти изтласкана от региона, а Русия укрепва военноморската си мощ, като се възползва от позицията си на Кримския полуостров. В същото време Черно море увеличава стратегическата си важност за НАТО, която се стреми да засили способностите си за възпиране на Русия в Европа, се казва в анализа.

На срещата на върха на НАТО във Варшава на 8-9 юли Турция и Румъния ще настояват да се увеличи военноморската мощ на алианса в Черно море, за да се противодейства на руското присъствие. На форума ще бъде обсъдено тяхното предложение, както и възможността за засилване на присъствието на НАТО в Полша и балтийските страни и други мерки за увеличаване на присъствието на алианса в региона, посочва "Стратфор".

В стремежа си да увеличи силите си в Черно море обаче НАТО ще се сблъска с ограниченията на Конвенцията от Монтрьо за режима на преминаване през Проливите. Този договор налага ограничения на държавите, които не граничат с Черно море, като ограничава тонажа на военните кораби, както и общия тонаж, броя на плавателните съдове и продължителността на престоя за всяка отделна страна. Многонационална сила като НАТО обаче може да заобиколи тези ограничения, като изгради флота си от кораби от няколко държави и прилага ротация на силите.

За да засили присъствието си в Черно море, НАТО също така може да разчита на своите членове Румъния и Турция, които до голяма степен са изключени от ограниченията на конвенцията, се отбелязва в анализа.

Вероятно обаче не всички страни от НАТО ще подкрепят засилването на военноморската мощ в Черно море. Румъния е може би най-ентусиазираният и гласовит поддръжник на идеята за разширяване на присъствието на НАТО в този стратегически регион, но нежеланието да се предизвика враждебното отношение на Русия може да възпре подкрепата от страна на Турция и България, изтъква "Стратфор".

В анализа се посочва, че България има дълга и сложна история на отношения с Русия и в различни периоди се е оказвала или съюзник, или противник на Москва. В момента идеята за допълнително изостряне на отношенията с Русия не се приема добре от българските избиратели. Като се има предвид, че през октомври в България предстоят президентски избори, правителството ще внимава да не бъде сметнато за враждебно настроено към Русия. На 16 юни българският министър-председател Бойко Борисов отново изрази позицията на правителството против увеличаване на военноморските сили на НАТО в Черно море, пише "Стратфор".

Доскоро Турция беше твърд поддръжник на черноморската инициатива. През последните седмици обаче Анкара полага усилия да нормализира отношенията си с Москва, които бяха обтегнати след свалянето на руски военен самолет от Турция на сирийската граница през ноември 2015 г., отбелязва "Стратфор". Затова вероятно Анкара ще действа предпазливо по отношение на разполагането на сили на НАТО в Черно море.

Източник : www.dnevnik.bg

ЖП транспорт

Христо Алексиев ще бъде за трети път служебен транспортен министър

Христо Алексиев ще бъде служебен транспортен министър за рекорден трети път, стана ясно след като президентът Румен Радев разпусна 47-ото народно Събрание и обяви състава на служебния кабинет Роден е […]

Воден транспорт

Де-мистификация на транспортните разходи за LNG доставки –как да ни излезнат сметките с  корабите с втечнен газ

к.д.п. Христо Папукчиев, експерт в областта на морския транспорт Напоследък темата за газовата независимост и енергийното оцеляване на България, а така също и на партньорите ни от ЕС се трансформира […]

ЖП транспорт

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS в железопътния участък Русе-Каспичан

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS – ниво 2, в железопътния участък Русе-Каспичан. Крайният срок за получаване на индикативни предложения от заинтересованите страни изтече на 26 юли 2022 г. […]