Един от вариантите за стабилизиране на БДЖ е да се работи със Световната банка. Това обяви вчера генералният директор на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров в рамките на дискусия за бъдещето на железницата. Имаме три сценария за развитие на превозвача – реалистичен, оптимистичен и песимистичен, посочи той.
Не се предвижда чужд мениджмънт
който да помага за спасяването на железницата. Вече сме се запознали с опита на други страни, който ще бъде отчетен в стабилизационната програма. Документът ще бъде над 300 страници, отделно приложенията. Той ще обхваща периода от тази година до 2022 г. Минималните инвестиции за това време ще бъдат в размер на 210 млн. лв., но Владимиров се надява сумата реално да бъде много по-голяма. Според него спирането на пътнически влакове зависи от държавата, защото БДЖ е само изпълнител на услугата.
Относно приватизацията на „БДЖ-Товарни превози” шефът на холдинга заяви, че предвид опита от раздържавяването на други дружества не е голям оптимист за резултата от една такава продажба. Трябва да се извършат още много неща в тази фирма, поясни той, но не навлезе в конкретика.
В средата на миналата седмица Агенцията за приватизация обяви процедура за провеждането на ограничен конкурс. Чрез него ще бъде възложено изготвянето на анализ на правното състояние, информационен меморандум и приватизационна оценка на дружеството.
Първата процедура за раздържавяване беше през 2012 г., когато имаше само един кандидат и бе прекратена. Година по-късно се появиха 4-ма кандидати, но правителството на Орешарски прекрати процедурата.
Йордан Мирчев, бивш шеф на БДЖ, обаче смята, че ако се забавим с приватизацията на товарните превози, то ще се повтори случаят с „Кремиковци”. Стоил Фердов, бивш зам. транспортен министър, пък уточни, че в момента количествата на превозените товари е на нивото от 1939 г.
За 2014 г. беше отчетен
ръст с 8% на превозените с влакове товари
По експертни оценки делът на частните превозвачи на пазара е 50%.
Източник: http://www.monitor.bg, 06.03.2015г.