ТОЛ система заменя винетките по пътищата от 2017г.

Поетапно въвеждане на GPS базирана ТОЛ система за всички пътища в страната планира Министерството на регионалното развитие от 2017 г. Плановете са тя да замени винетките, с които сега се плаща за ползване на републиканските пътища, съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова при представяне на политическия си кабинет и приоритетите в работата на министерството през следващите години.

По думите на Павлова трите ключови посоки, в които ще се работи, са подкрепа на бедните и периферните региони в страната, водната реформа и развитие на пътната инфраструктура. Още следващата година ще се структурира и фонд със средства за саниране на жилищните сгради в страната.

Трафик по GPS

Подготовката за въвеждане на електронната ТОЛ система започва догодина, когато ще се анализират различните варианти за работа, бизнес моделът и финансирането. От министерството планират самото внедряване на системата да започне през 2016 г., а година по-късно тя да обхване тежкотоварните превозни средства (над 3.5 тона). За лекотоварните и леките автомобили преминаването от винетки към ТОЛ такси ще стане след 2018 г.

Преходът към новата система е ключов не само защото въвежда принципа "повече ползва – повече плаща", но и защото на негова база ще станат възможни публично-частните партньорства при финансирането на нови пътни проекти.

Лиляна Павлова посочи, че за няколко отсечки вече се планират подобни инвестиции, но трябва да се осигури надежден измерител на трафика. Успоредно с това ще се работи и за приемането на поднормативни законови актове към Закона за публично-частното партньорство, за да може той да заработи.

На тази база се планира създаването на специален фонд за пътна инфраструктура със средства по т.нар. план "Юнкер", по който Европейската комисия обмисля да бъдат набрани и инвестирани 315 млрд. евро за всички държави в ЕС. Одобрените проекти ще се финансират с частни и публични средства, като един от възможните варианти са именно публично-частните партньорства.

България вече е подготвила списък от предложения за финансиране по този фонд. Пътните проекти сред тях са скоростното шосе Русе – Велико Търново, трасето Видин – Ботевград и магистралата София – Калотина. От Агенция "Пътна инфраструктура" посочиха, че за подготовка и строителство на шосето до Видин са заложени 500 млн. евро, а на това до Калотина – 350 млн. евро. На практика идеята е чрез този фонд да се финансират част от ключовите пътни участъци, за които няма пари по новата програма "Транспорт".

Обмисля се чрез публично-частно партньорство да се строи и магистрала "Черно море", към която преди време бе заявен интерес от китайски инвеститори. И при този проект обаче въпросът опира до трафика, който ще генерира и неговото измерване.

1 млрд. за саниране

Също със средства от Европейската комисия и банки се обмисля структурирането на фонд за енергийна ефективност, от който да се финансира санирането на жилищните сгради. Лиляна Павлова посочи, че подготовката на този фонд започва още в началото на 2015 г. В него ще бъдат вкарани парите по новата програма "Региони в растеж" (350 млн. лв.), средства по плана "Юнкер", както и финансиране от кредитни институции. По думите на министъра интерес вече са проявили Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка. Плановете са в този фонд да бъдат набрани около 1 млрд. лв., а на по-късен етап средствата да удвоят обема си.

Източник: Капитал

 

Uncategorized

13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

септември 18, 2024

Михаил Рангелов Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателс…

борислав Гуцанов от трибуната на народното събрание
Избрани

БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

септември 18, 2024

Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в…