Вчера голяма част от превозваческите организации се усетиха, че новата тол система ще ги удари по-здраво и от пакета „Мобилност“ на Макрон. Освен тях и една от най-големите работодателски организации КРИБ излезе с остра декларация срещу тол системата, обвинявайки създателите й в непрозрачност и корупционни практики.
На телевизионния екран се показаха хора, които са спрягани за близки до властта – и Миролюб Столарски, и Илиян Филипов получиха по някоя друга концесия от правителството на ГЕРБ. Въпреки това и двамата се обявиха доста остро срещу предлаганата от същото това правителство тол система.
За пореден път обаче превозвачите закъсняха.
Още в края на 2015 година от Форума за Балкански транспорт и инфраструктура организирахме конференция, посветена на тол системата и начините на събиране на приходи от тол такси и винетки. В присъствието на голяма част от превозвачите ние предупредихме какви са намеренията на правителството за тол системата и защо тя няма да получи необходимия ефект, а просто ще удари бизнеса.
2015 година за превозвачите бе много отдавна. Не само че нямаше пакет „Макрон“, а самият Макрон даже беше един обикновен министър в социалистическо правителство и още не беше основал движението си „Напред!“, което го изстреля към президентския пост. Още тогава министерството на Лиляна Павлова беше подготвило задание за тол системата на което Световната банка въпреки желанието си нямаше как да даде верен отговор.
Три години по-късно КРИБ и превозвачите обикалят сутрешните блокове на телевизиите и се жалват от лошата тол система. Лоша – добра – това е. При положение, че в продължение на три години и половина никой не каза „гък“, за да не му получи концесията лош късмет е нещо нормално да няма много варианти за реагиране.
Вместо да жалват от несправедливостта и лошата тол система, превозвачите трябва да поставят ултиматум на правителството – направете системата нормална или си ходете. В условията на криза в управляващото мнозинство покрай Апартаментгейт последното нещо което Борисов и компания желаят е протест на камиони и автобуси в центъра на София. Управляващите отдавна са наясно, че тол системата им е провалена. Това, което не искат е да го признаят. Натискът на улицата би би камъчето, което може да върне тол системата в начално положение. И тогава вече може да бъде обсъдена нова система, която да бъде реално подложена на обществено обсъждане. От работеща система ще спечелят всички. От сегашната – никой.