Trako привлича стотици изложители и десетки хиляди посетители. Толкова голям интерес към събитието със сигурност се дължи на актуалните тенденции – модата на железопътния транспорт, който е най-добрият, защото е най-безопасният, най-екологичният и устойчив на кризи. Това е петнадесетият път, в който най-важните компании в Европа се срещат в Гданск.
Непосредствено преди изложението полската петролна компания Orlen закупи най-новия локомотив, задвижван с водород, от друга полска компания – PESA, и проведе тестови пробег. Това беше първият полски пътнически влак, задвижван от водороден локомотив.
Известният хокеист Уейн Грецки веднъж каза, че добрите играчи са там, където е шайбата, а най-добрите играчи са там, където шайбата ще бъде. Същото предположение прави и полската компания PESA Bydgoszcz, която е създала революционен локомотив, задвижван с водород.
Това е първият полски водороден локомотив. Той е с напълно нулеви емисии и е неутрален за околната среда. Тук няма дизелов двигател, а само водородни клетки и двигател. Интересно е, че този локомотив има абсолютно същите параметри като локомотив, задвижван с изкопаеми горива, и е първият такъв локомотив в Европа, одобрен за експлоатация. Понастоящем водородът се произвежда във водородния хъб в Тжебиня. Този локомотив може да превозва вагони с тегло над 3 000 тона, а пробегът му е около 800 километра“, заяви Мачей Гшесковяк, директор по комуникациите на PESA Bydgoszcz.
Иновативните локомотиви са от съществено значение, особено след като се основават на Европейската зелена сделка, която насърчава новите технологии, насочени към нулеви емисии. Но по-важен в железопътния транспорт е товарът, който на свой ред трябва да се превозва с най-модерни вагони.