В София фукнкционират поне три нелегални автогари

Снимка: Симеон Славчев

В София функционират поне 3 нелегални автогари, коментираха пред „Транспортал“ експерти във връзка с разразилия се скандал през изминалата семица. Тогава общинският съветник от „Политическа група 5“ Симеон Славчев разпространи снимки от района на храм-паметник „Александър Невски“, на които се виждаше как цялото пространство около него е заето от български и турски автобуси, които включително използваха времето и пространството да мият превозните си средства само на 30 метра от сградата на Столична община.

Защо в идеалния център на столицата ни, пред най-голямата ни светиня ежедневно има паркирани десетки автобуси? Не е ли мястото изключително неподходящо за автогара?
С тези въпроси общинският съветник инж. Симеон Славчев се обърна към кмета на София – Йорданка Фандъкова, провокиран от десетките жалби които лично е получил за казуса. Общинският съветник обясни пред „Транспортал“, че е стартирал на сайта си анкета, в която софиянци да заавят  какво желаят да се направи с пространството пред катедралата. Резултатите от анкетата ще бъдат официално представени на 13 септември на заседанието на Столичния общински съвет.

Вече има и няколко предложения за решаването на проблема. Граждани са предложили да се въведе европейската практика автобусите да не влизат в идеалния център, а туристите да ползват пешеходните зони.

„Казусът с паркинга пред „Александър Невски“ е доста странен. Оказва се, че автобусите могат да паркират на пет определени за целта места, като заплащат сумата от 20 лева за 24 часа или по-малко от лев на час, докато обикновените граждани заплащат синя зона от два лева на час, при положение, че заемат много по-малко място за паркиране“, обясни пред медията ни Славчев. Решение за създаването на такива места обаче не е минавало нито през СОС, нито през транспортната комисия, чийто член е Славчев. На базата на тези пет места пространството се запълва с много повече автобуси, а реално никой не контролира бройката им. Едва след като Славчев е поставил въпроса, от Центъра за градска мобилност са напавили опит за един – два дни да осъществят такъв контрол.

Докато положението с незаконната автогара  около „Александър Невски“ стана известно покрай сигналите на Симеон Славчев, съществуват още две места, които се ползват от различни превозвачи като неофициални автогари. Едното е паркингът на стадион „Васил Левски“, откъдето тръгват и пристигат автобуси на туроператорски фирми, осъществяващи предимно превози до турските морски курорти.

Другата незаконна автогара е в Студентски град в близост до магазин „Фантастико“, алармираха „Транспортал“ наши читатели. Това място се използва предимно за превози към и от вътрешността на страната през почивните дни.

Използването на тези три паркинга като автогари е абсолютно незаконно, категоричен е председателят на Форум за Балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев. Според него функциите на автогарите се осъществяват в съответствие с наредбата за пътнически превози. Към тях има различни изисквания, включително по отношение на сигурността. Нито едно от тези паркоместа не отговаря на изискванията, категоричен е Мутафчиев.

Според Симеон Славчев трябва да се разреши не само частния случай, а да се проведе обществено обсъждане за достъпа на туристически автобуси до центъра на столицата. „Да сте виждали например паркирани десетки автобуси на 30 метра около Айфеловата кула в Париж или Биг Бен в Лондон например?“, даде пример той. Според него градската транспортна мрежа в София е добре развита и автобусите могат да се изнесат на определени места в периферията на столицата. Освен градския транспорт могат да се използват и екологични решения като например електрически микробуси, които да изпълняват довеждаща функция и не замърсяват въздуха на града.

Думите на Славчев се подкрепят и от председателя на Асоциацията на железопъните оператори Симеон Ананиев. Той даде за пример столицата на Финландия – Хелзинки, където функциите за довеждане и отвеждане на туристите от центъра до автогарите се изпълнява от железопътния транспорт, а влаковете за тази цел се използват целогодишно.