Високоскорстна влакова мрежа ще възражда Европа

Глобален пакет от публични и частни инвестиции на стойност 2 трилиона евро предвижда ЕС, за да финансира икономическото възстановяване след кризата, предизвикана от Covid-19.

В доклад на Виенския институт за икономически проучвания (WIIW) се предлага серия от мащабни инфраструктурни проекти, включително европейска мрежа за бързи влакове. Експертите очакват френският президент Еманюел Макрон и германският канцлер Ангела Меркел (които предложиха пакета) да оценят с високата стойност на този проект, който има за цел не само да избегне опасната и дълготрайна рецесия, но и да позволи бързи и сигурни доставки в Европа и при други кризи.

[✕]

Документът предлага „европейска зелена мрежа за високоскоростни влакове да бъде създадена като част от програма за възстановяване от кризата Covid-19 през периода 2020 г.“

Мрежата URT следва да бъде нова железопътна система с два коловоза, която е допълваща на съществуващите мрежи. Целта е да се постигне средна скорост в диапазона от 250 – 350 км/ч. Това би позволило на пътниците да намалят наполовина сегашното време за пътуване с железопътен транспорт. Например, от Париж до Берлин ще се пътува около 4 часа, което прави жп транспорта конкурентен на въздушния.

„Съкращаването с около половината на вътрешните въздушни пътнически операции на ЕС може да намали емисиите на CO2 в глобалната търговска авиация с около 4 – 5 процента. Освен това железопътният товарен капацитет ще бъде увеличен и ускорен“, се казва в доклада.

Докладът включва карта с 4 маршрута:

1. Париж до Дъблин – от Париж до Брест, като вземете ферибота Брест-Корк, след което пътувате от Корк до Дъблин. Докладът описва този маршрут като „придобил особено значение в контекста на Brexit“.

2. Лисабон до Хелзинки – тичане от Лисабон през Испания и Франция, през Париж, след това до Белгия и Холандия, преди да се раздели на отклонение през Берлин и нататък до Хелзинки.

3. Брюксел до Валета – през Белгия, Германия, Швейцария и Италия, преди да поеме ферибота до Малта.
4. Берлин до Никозия – с фериботна морска връзка между Пирея и Пафос и линия между Виена и София.

Планът ще осигури на Франция допълнително 2060 км високоскоростен железопътен транспорт, а на Германия допълнително 2299 км.

Източник: https://www.logistika.bg