В стикера за годишен преглед на автомобилите ще се вгражда чип, който може да бъде проследяван дистанционно от сканиращи устройства, предвижда скандален проект на наредба на транспортното министерство. Документът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение страницата на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията в интернет.
Предвижда се в знака за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на ППС (стикер) да има вграден идентификатор, позволяващ четене и запис на информация от голяма дистанция, в това число и информация за екологичната група на моторното превозно средство. Данните от знака за периодичен преглед за проверка на техническата изправност могат да бъдат четени от специални уреди.
Знакът за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на ППС представлява стикер с вграден UHF RFID идентификатор (Class 1 Gen2), позволяващ четене и запис на информация от голяма дистанция. Това е технология, която позволява тракиращото устройство (радиочестотна антена) да получи информация от чипа дори без да има пряка видимост, нужно е само следеният обект да бъде в обхвата на антената. В зависимост от вида и модела на RFID системата този обхват е от 12 до 150 метра. Следеният обект дори не разбира, ако подобно засичане е осъществено.
Системата RFID се използва от години на Запад, като се проследяват транспортни средства, домашни любимци, дори и хора. Например тол системата в Мексико е изградена изцяло на базата на този тип отчитане, като се дублира с видеоразпознаване на номера на автомобила. Подобни RFID чипове са вградени и в паспортите на редица държави, сред които и Великобритания и САЩ.
Според противниците на RFID системата освен ограничаването на личната свобода и създаване на възможност за безконтролно следене има опасност и от изтичане на лични данни. Според сайта Wired.com още с въвеждането на системата хакери са успели да клонират паспорти с подобни чипове. Според създателите на Наредбата от транспортното министерство цялата информация с изключение номера на автомобила ще бъде криптирана и до нея ще имат достъп само служителите, работещи със системата.
Не е ясно колко ще струва новата бигбрадър услуга на държавния бюджет, но елементарни сметки показват, че само за RFID чипове за регистрираните в момента над 4 млн. автомобила в България трябва да се похарчат между 8 и 16 млн. лева.
„Въвеждането на подобна система само за контрол на екокатегорията на автомобила е безмислена – това може да се извършва и с обикновен четец на баркодове в самите автосервизи“, категоричен е бившият транспортен министър и председател на Форума за Балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев. „Целта на въвеждането на подобна система за контрол и следене надхвърля обхвата на тази Наредба и представлява опит да се вкара чрез подзаконов акт на нещо, което най-малкото трябва да бъде подложено на обсъждане в Народното събрание. Това по същество е пореден опит за ограничаване на свободата на хората и увеличаване на контрола върху тях и именно за това е необходимо широко обществено обсъждане.“, коментира той пред Транспортал.