Вторачени в бурите в домашна ни чаша вода, пропускаме исторически събития, които променят региона ни…

Вижте изявлението на Арх. Петър Диков във Фейсбук

Вторачени в бурите в домашна ни чаша вода, пропускаме исторически събития, които променят региона ни… На 8.12.2023 г. нашите обективни медии накратко ни осветлиха за резултатите от едно посещение, което в Гърция бе определено като историческо – визитата на турския президент Ердоган и срещата му с гръцкия премиер Мицотакис. Ето какво ни казаха – „…нов мост ще свързва Гърция и Турция с паневропейския коридор Берлин – София – Солун…съоръжението ще е с по две ленти в посока, аварийни ленти и тротоари…и ще се намира в Еврос…“ И още, че са го нарекли „Мостът на приятелството“…Ето една много точна и пълна информация, която „дава представа“ за всичко…


Само дето не ни казват, че мостът продължава магистралата Виа Егнатия към Турция и я свързва с турската магистрална мрежа…и затова този „Мост на приятелството“ е с магистрален профил…
Освен това нашите медии съобщават, че този мост „обогатява“ коридора Берлин – София – Солун…Странна работа…защо не сме чували до сега за този коридор? Магистрала Струма, която евентуално и може би е част от този коридор, отново преди месец и половина я „качихме на трупчета“ за неясно колко време…всъщност е ясно – за много дълго време…Но има работещ магистрален коридор и той е Солун – Скопие – Ниш – Белград… и от там ей го къде е Берлин…
Ще допълня този важен за Балканите, но и за нас, транспортен пътен проект с още един – железопътен…Преди няколко години между България и Гърция се подписа едно „приятелско“ споразумение за кандидатстване за европейско финансиране на реконструкцията и модернизацията на жп връзка, която да свързва пристанище Солун с пристанище Бургас. Тогава никой не попита защо не се използва съществуващата връзка през София – километрите са близки, а състоянието е много по- добро и с по-малко пари ще се постигне по-добър ефект. А и еврофинансирането за подобряването на трасето ще дойде основно в България…Също така никой не отбеляза три интересни факта:

  1. Гръцката жп линия от Солун до Александруполис не е обновявана откакто е построена преди 100 години и финансирането на това трасе с европари е изцяло в гръцки интерес…както впрочем бе и при изграждането на магистралата Виа Егнатия – 6.5 милиарда евро от фондовете на ЕС (тази магистрала до онзи ден свършваше в нищото, но от вчера вече ще отива до Близкия и Среден Изток…“
  2. През Марица има изграден жп мост между Гърция и Турция, който почти не се използва поради лошото състояние на гръцкото трасе на запад.
  3. И трето, много важно – има споразумение на Гърция, Северна Македония, Сърбия и Унгария с Китайската Народна Република за изграждане на скоростна жп линия Атина – Солун – Скопие – Белград – Будапеща с китайско финансиране…погледнете картата и ще разберете защо поставих „приятелско“ в кавички…