– Г-н Зарков, от днес до края на годината бул. „Черни връх” се блокира заради реконструкция. В същото време ремонти и строежът на третия метролъч са затворили още няколко ключови булеварда, превръщайки центъра на София в ад за шофьорите. Защо се налага всички тези ремонти да се извършват едновременно?
– Сега е най-добрият момент да се извършат тези дейности, защото лятото е сезонът, в който трафикът в София е най-спокоен. Ако бяхме започнали да затваряме улици през септември, щеше да е много по-зле. Действително движението е затруднено, но реконструкцията на няколко булеварда няма да създаде значителни проблеми. Ремонтът на бул. „Витоша” в частта от НДК до Южния парк и блокирането на „Черни връх” са два отделни обекта, които не са обвързани помежду си. Затова и не бива да търсим пряка връзка. В същото време съзнаваме, че всеки ремонт създава затруднения в придвижването с автомобили, но иначе няма как да изградим новата инфраструктура. Смятам, че си заслужава неудобството. После ще има реконструирани булеварди, нов лъч на метрото. Знаем, че докато се строеше разширението на подземната железница в „Младост”, движението беше затруднено. Сега обаче хората са много доволни. Общо взето положението напомня на поговорката „Трай, бабо, за хубост”. Така е навсякъде, не само в София. Дори при нас строежът на метрото се извършва с бързи темпове. Погледнете строежа на солунската подземна железница – вече пета година не може да приключи. Факт е, че в София не се допуска такова нещо.
– Наскоро изнесохте информация за финансовото състояние на общинските дружества. Колегите ви от БСП обаче твърдят, че сте представили само розовата страна и печалбите на Столичната община от транспортните оператори, но загубите били по-големи от миналата година. Как ще отговорите?
– Лесно е на политическа основа да се спекулира с цифри. Колегите от БСП знаят, че с решения на общинския съвет отписахме част от вземанията на транспортните оператори, което се записа като счетоводна загуба. ”Метрополитен” например излезе с 4 млн. и 400 хил. лв. на печалба, след като покри всички задължения. Той трябваше да вземе още 6 млн. лв. от Столичната община и да излезе на плюс с 10 млн. лв. За съжаление няма достатъчно средства в системата, за да си позволим да даваме така пари. Столичната община изцяло поемаме грижата със строежа на метрото и закупуването на нови мотриси. За строежа на метрото досега сме осигурили през бюджета на общината над 320 млн. лв., а сега за третата линия сме предвидили още 180 млн. лв. собствено финансиране. Това са огромни средства от собствения ни бюджет. Затова отписахме тези 6,6 млн. лв. и излиза, че операторът е с 2,2 млн. лв. на минус. Загуба обаче на практика няма. По сходен начин стана и с автотранспорта и електротранспорта, където счетоводните минуси са между 11 и 13 млн. лв. Хубавото е, че за 2015 г., а засега и за 2016 г. транспортните дружества съумяват да разплащат текущите си задължения. Разбира се, има нужда от нов и по-редовен градски транспорт и работим в тази посока. Само за последните 2 години купихме 220 нови превозни средства. През август очакваме още 110 нови автобуса и сме предвидили до 2019 г. да купим общо 300 нови за градския транспорт. С тях ще заменим старите рейсове, които до голяма степен сега, за съжаление, определят облика на градския транспорт. Инвестираме огромни средства от бюджета и данъците на столичани с цел след 3-4 години средната възраст на автобусите в София да е под 7 години. За това са нужни и стабилни приходи в системата на транспорта.
– А какво се случва със старите трамваи. Вече пристигнаха пет 18-годишни железници от Прага. Да очакваме ли още?
– Поетапно обновяваме и тях. Да, вече дойдоха първите пет трамвая. Те са на по 19-години и идват от Прага. До края на годината очакваме да пристигнат още 15, с които ще заменим всички 55-годишни мотриси, които се движат по линиите 20 и 22. Държа да отбележа, че сделката, която сключихме с кмета на Прага за тези машини, е много изгодна. Трамваите са изключително скъпо съоръжение – един от тях струва милиони. Ние обаче се договорихме да купим 19-годишните мотриси срещу 30 000 лв. на превозно средство. В същото време до края на годината чакаме да ни доставят пет чисто нови трамвая. Те са като тези 20, които купихме и в момента се движат по линия №7. Първият от тях вече е в София. Отделно кандидатстваме по програма, за да купим още 13. Съвсем скоро Столичният електротранспорт ще ни представи програма за закупуване и на 30-40 електробуса. Очакваме да разгледаме доклада в транспортната комисия.
– Увеличаването на билета за градски транспорт от 1 лв. на 1,60 също разбуди обществените настроения. От ЦГМ отчетоха над 5 милиона лева печалба за 20 дни само от издаване на транспортни карти. Какво ще стане с тези пари?
– Дружеството има ангажимент към изграждането и функционирането на трафика и паркирането в града. В тази връзка освен изградените 3500 паркоместа Центърът за градска мобилност трябва да продължи с доизграждането и проектирането на паркинга на метростанция „Васил Левски”. Там има 2 нива, които трябва да се довършат и пуснат в експлоатация. Те могат по чудесен начин да играят ролята и на буферен паркинг на метрото в тази част на града. На практика това е краят на улица „Драган Цанков” преди центъра. Другото място, където ЦГМ трябва да изгради паркинг, е при Централната гара. Има и два паркинга, които трябва да се проектират и построят. Единият е в кв. „Надежда” – на „Ломско шосе”, а другият е на едно изключително натоварено място – при метростанция „Сливница”. Там обаче има проблеми със собствеността, но надявам се скоро да се решат, защото това място е изключително необходимо. На ден има по 300-400 паркирали автомобила по булевардите. Работата по всички тези проекти започва сега, като трябва да се премине през всички фази – от проектиране, подготовка за изграждането и съответно изграждане. Надявам се, че до края на следващата година тези обекти ще са факт.
– Ще можете ли да се преборите с гратисчиите?
– Ще изградим и цялостно видеонаблюдение във всички средства на градския транспорт. Предвиждаме така да може да се броят пътниците. Така пътуването гратис ще стане почти невъзможно. ЦГМ има и един важен допълнителен ангажимент – изграждането на тикет системата. Очакваме тя да донесе справедливо заплащане на пътуването според време или разстояние, което хората очакват, и да има стабилни и предвидими приходи. На практика еднократният билет ще изчезне. На негово място се въвежда карта за време, в което се ползва превозното средство – 30, 60 минути. Предстои да уточним какви точно ще са интервалите и как точно ще се тарифира. В рамките на месец ще обявим процедурата. Много е важно също така да разширим дистрибуторската мрежа за продажба на превозни документи. Имаме много оплаквания, че в крайните квартали -”Бенковски” например, хората могат да купуват билети само от шофьорите. Това е голям проблем, който трябва да решим. Предвиждаме да изградим повече автомати и купуването от тях да стане масова практика. Като амбициозната ни задача е да направим така, че машините да продават както еднократни билети, така и карти. Все още не са уточнени детайлите. Искаме обаче хората да могат поне да зареждат абонаментните си документи с новите машини.
– Предполагам новите автомати ще връщат ресто.
– Безспорно. Факт е, че машините, които са вътре в трамваите и тролеите, сега не връщат и това е проблем. Но те са монтирани преди повече от 8 години и нямат тази техническа възможност. Автоматите, които са на метростанциите връщат ресто – те са големи и поддържат тези функции. Очакваме до края на 2017 г. и ние да се похвалим с новата интегрирана тикет система, с която ще въведем и новите машини, и с видеонаблюдението във всички превозни средства на градския транспорт.
– Докъде стигна процедурата с изграждането на 33 велостанции с колела под наем?
– Общо 20 фирми бяха кандидатствали за концесията, като 16 от тях са отстранени, защото не отговарят на условията. Тези, които останаха са „Вело Арчър София”, „Собайк”, „София байк” и „Метрополис груп”. Те имат още около седмица, за да представят бизнес плановете си. Ние от своя страна, след като ги видим, ще преценим коя е най-изгодната оферта и съответно кой ще бъде концесионерът, който ще изгради велосистемата. Силно се надявам това да е добър старт за съвместна работа между Столичната община и бизнеса. В следващите години ще имаме нужда от повече такива публично-частни партньорства, като това не е само мое мнение. С концесията като термин много се спекулира. Самата дума е натоварена с негативни конотации, а не трябва да е така. Затова са нужни положителни и работещи за удобството на гражданите примери. Сега на територията на София има една концесия – тази на „Софийска вода”, правена през 1999 г. Партньорството с бизнеса е много благодатна сфера. А когато процедурите са направени ясно, прозрачно и точно, ползите са безспорни.
Източник: http://m.trud.bg, 06.07.2016г.